__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"70b71":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2827b":{"name":"Accent Dark","parent":"70b71","lock":{"saturation":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"70b71":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2827b":{"val":"rgb(16, 15, 15)","hsl_parent_dependency":{"h":6,"l":0.06,"s":0.04}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"70b71":{"val":"rgb(51, 190, 127)","hsl":{"h":152,"s":0.57,"l":0.47,"a":1}},"2827b":{"val":"rgb(59, 65, 63)","hsl_parent_dependency":{"h":160,"s":0.04,"l":0.24,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

in dit Bericht:
 

Uit het interview met orthomoleculair therapeut Casper Beukema.

Tip 1: Spreek dagelijks je troepen toe

Stel je voor, je staat ’s morgens na het opstaan voor de spiegel, kijkt in de spiegel en zegt tegen jezelf ‘pfff… daar gaan we weer’.

Mensen zijn opgebouwd uit een gigantische hoeveelheid cellen. Deze cellen hebben allemaal hun eigen taak en verantwoordelijkheid. Van cellen is bewezen dat ze ‘bewust’ zijn. Samen zijn die cellen onderdeel van een groter geheel. Vergelijk het bijvoorbeeld met een land en het volk dat daarin woont.

Stel je nu dus voor dat de leider van het land iedere morgen kort na het opstaan zijn volk toespreekt. Het volk staat te trappelen om aan de slag te gaan en ziet zijn leider komen. En die leider zegt ‘pfff… ik heb er zo geen zin in, wat doen jullie hier?’ Denk je eens in welk effect dat heeft op het moraal van het land. Deze invloed heeft het ook op de cellen in je lichaam.

Begin daarom vanaf nu de dag anders. Kijk jezelf kort na het opstaan in de spiegel en zeg (en voel) ‘ik ben er klaar voor’, ‘vandaag ga ik mijn best doen’, ‘misschien voel ik me bang, maar vandaag ga ik ervoor’. Je hoeft jezelf niet voor te liegen met een vals positief verhaal, maar eerlijk positief. Accepteren wat er is en er gewoon voor gaan. 

Al na een week merk je het enorme effect van deze eenvoudige aanpassing in je leefstijl.

Tip 2: Leer stilte (opnieuw) waarderen

Zorg dagelijks voor ontspanning op een manier die bij je past. Ontspanning zorgt ervoor dat processen in je lichaam op gang komen die zorgen voor herstel en groei. Het is de tegengestelde toestand van stress.

Stress is verantwoordelijk voor heel veel ellende. Denk aan stress in de vorm van weerstand tegen iets (geen zin hebben, ergens tegenop zien). Het blijkt dat de kans op chronische ontstekingen (en dus ook reumatische aandoeningen) toeneemt tot meer dan 95% als je 40 dagen of meer achter elkaar jezelf blootstelt aan stress. Dus als je 40 dagen of meer in een situatie zit, waar je eigenlijk niet in wilt zitten.

Ontspannen kan op 1000 en 1 manieren en is verschillend van persoon tot persoon. Denk aan mediteren, schilderen, wandelen, natuur, museumbezoek, sauna, puzzelen, enz.

Door jezelf te resetten, voorkom je dat je lichaam in een staat van afbraak komt.

Door te ontspannen kan je jezelf op regelmatige basis resetten, waardoor de stress in je lichaam afneemt en de herstellende processen in je lichaam op gang komen.

Tip 3: Eet gezonde voeding

Gezond eten is natuurlijk voor iedereen belangrijk. In het bijzonder mensen die last hebben van een chronische aandoening zoals reuma, artritis, bechterew of fybromialgie kunnen hiermee veel verschil ervaren. Maar er zijn veel fabels over voeding. En ook de adviezen van het voedingscentrum zijn erg summier, als je het vanuit orthomoleculair oogpunt bekijkt. Wat is gezonde voeding en hoe zorg je ervoor dat je dagelijks voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. 

Wanneer je naar de evolutie van de mens kijkt, bestaat een gezond voedingspatroon uit een mix van de volgende voedingsmiddelen: groente, fruit, noten, zaden, paddestoelen, kruiden, wortels, knollen, eieren en vis. Dit zijn de voedingsmiddelen waar we het al 100.000en jaren goed op doen. De afgelopen jaren is er veel veranderd in het voedingspatroon. Door de komst van de landbouw en veeteelt. En door het ontstaan van de voedingsmiddelenindustrie. Voor die industrie is het vooral belangrijk dat voedingsstoffen zo goedkoop mogelijk zijn en gemakkelijk te vervoeren.

Voedingsmiddelen die tegenwoordig de hoofdmoot van onze (westerse) maaltijden vormen, zie je niet terug wanneer je kijkt wat evolutionair het beste past bij het menselijk lichaam. Denk aan brood, rijst, granen, toegevoegde suikers, melkproducten, aardappelen en allerlei toevoegingen. Deze stoffen vormen vaak een extra belasting voor je lichaam. Zo voedt suiker reumatische ontstekingen en deze zoete toevoeging houdt het stresssysteem ongewenst en onnodig actief. Melk zorgt ervoor dat je darmen veel voedingsstoffen niet goed op kunnen nemen doordat caseïne een soort lijmlaagje op je darmwand achterlaat en tarwe(gluten) vormen een extra belasting van de darmwand.

Tip 4: Beweeg voldoende

Het menselijk lichaam is heel zuinig. Wat niet regelmatig wordt gebruikt, wordt ook niet onderhouden. Dit betekent dat wanneer je niet regelmatig jezelf inspant, voldoende beweegt, dat er belangrijke lichaamsfuncties in kracht en functionaliteit afnemen. Neem bijvoorbeeld kraakbeen. Daarin zitten geen bloedvaten. Om kraakbeen te onderhouden, is beweging noodzakelijk, want door beweging worden de benodigde bouw- en hulpstoffen als het ware in het kraakbeen gepompt.

De mens is niet gemaakt om niet te bewegen.

Wanneer je evolutionair naar bewegen kijkt, dan zie je dat de mens niet is gemaakt om niet te bewegen. Dat betekent niet dat het heel goed is om heel veel repeterende of herhaalde bewegingen te doen. Functioneel bewegen betekent bewegen zoals dat het beste bij de ontwikkeling van ons lichaam past. Denk aan bukken, trekken, duwen, hangen, klimmen, rennen en tillen. Allemaal grote bewegingen die veel spiergroepen tegelijk aanspreken. Bewegingen die van nature voorkwamen in het leven, toen de mens nog moest jagen en geen kraan had om zware spullen te tillen.

Beweging tot de pijngrens houdt gewrichten soepel, spieren sterk en zorgt ervoor dat belangrijke hormonen worden aangemaak en ontstekingen verminderen.

Tip 5: Zoek de bron van je klachten

Zoek het energielek wat jouw klachten veroorzaakt. Want als je dit energielek niet oplost, gaat het niets worden met pillen, poeders en voeding. Er is altijd een verandering in gedrag nodig.

Bij de een zit de oorzaak in steeds over de eigen grenzen gaan, stress, overmatige bezorgdheid of alles doen voor een ander. Bij de ander zit dat in een traumatische gebeurtenis die niet goed is verwerkt en daardoor nog steeds veel invloed heeft. En bij weer en ander ligt de oorzaak in bijvoorbeeld de darmen.

Bekijk hier het hele interview met Casper Beukema.

Wat is een orthomoleculair therapeut

Een orthomoleculair therapeut gaat er vanuit dat wanneer je je lichaam de juiste grondstoffen, brandstoffen en bouwstoffen, het zich in de meeste gevallen weer kan herstellen. De orthomoleculair therapeut houdt er rekening mee dat mogelijk niet alle voedingsstoffen die je binnenkrijgt, ook daadwerkelijk worden opgenomen in je lichaam. En dat er processen zijn in het lichaam die ervoor zorgen dat bepaalde stoffen sneller verbruikt worden.

Je bent niet wat je eet. Je bent wat je verteert en opneemt.

Een eenvoudig vergelijk is bijvoorbeeld het bouwen van een muur. Daarvoor heb je stenen en specie nodig. Als één van de twee ontbreekt, werkt het niet.

Wat heeft orthomoleculaire therapie met reuma te maken

Mensen met reumatische klachten hebben doorgaans last van chronische ontstekingen. Vaak wordt gezegd dat het immuunsysteem over-actief is. De oorzaak daarvan kan heel verschillend zijn. Maar een van de oorzaken kan zijn dat de stof die het immuunsysteem weer afremt, simpelweg ontbreekt. Van Omega 3 vetzuren is bekend dat deze een belangrijke rol spelen in het afremmen van het immuunsysteem. Deze vetzuren komen bij een gezond voedingspatroon veelal uit vis- en visachtigen zoals schaal en schelpdieren. 

Helaas is een tekort aan omega 3 niet de enige mogelijke oplossing. De oplossing is sterk persoons afhankelijk. Voeding is belangrijk, maar andere leefstijlfactoren zijn nog veel belangrijker.

Zo is bijvoorbeeld bekend dat stress ervoor zorgt dat magnesium uitgeput raakt in het lichaam. En dit is mega belangrijk voor veel verschillende lichaamsprocessen. Als je de oorzaak niet aanpakt, is extra magnesium slikken in de vorm van supplementen als dweilen met de kraan open.

Tot slot

Kennis leidt tot inzicht en inzicht leidt tot de juiste beslissingen.

Pas als kennis wordt toegepast en je gedrag verandert, mag je verwachten dat uiteindelijk ook je klachten veranderen.

About the author 

Sander | Reuma Reset Methode

In 2007 na lang zoeken naar een oorzaak van vele klachten, gediagnostiseerd met Reumatoïde Artritis. In 2014 ondanks alle medicatie de verwachting om binnen een jaar in een rolstoel te belanden. Nu, 2020, al 5 jaar vrij van klachten en medicatie. Recreatief crossfit-atleet (wel fanatiek!), hardloper, vader van drie en inspirator van mensen met een reumatische aandoening. Reuma is heel vaak omkeerbaar. Om dat bereikbaar te maken, bedacht ik de Reuma Reset Methode. Wil je me ontmoeten? Grote kans dat je me aantreft op het strand bij Dishoek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>