__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"70b71":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2827b":{"name":"Accent Dark","parent":"70b71","lock":{"saturation":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"70b71":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2827b":{"val":"rgb(16, 15, 15)","hsl_parent_dependency":{"h":6,"l":0.06,"s":0.04}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"70b71":{"val":"rgb(51, 190, 127)","hsl":{"h":152,"s":0.57,"l":0.47,"a":1}},"2827b":{"val":"rgb(59, 65, 63)","hsl_parent_dependency":{"h":160,"s":0.04,"l":0.24,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

in dit Bericht:
 

Omdat het woord stress voor veel mensen een negatieve lading heeft, wil ik hier nader uitleggen wat ik daarmee bedoel. Verderop in dit blog geef ik antwoord op de vraag: Wat is stress? In geef veel aandacht aan stress omdat stress en reuma volgens mij onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Zo zou stress best eens de oorzaak kunnen zijn van reumatische aandoeningen. Omdat de wetenschap hier nog niet zeker van is, durf ik op dit moment te stellen dat stress de klachten in ieder geval verergert en remissie van reuma in de weg staat. In mijn blog ‘Wat is reuma en hoe ontstaat het?‘ lees je hoe ik tot deze overtuiging ben gekomen.

Wat is stress

Stress wordt vaak negatief uitgelegd. Mensen met stress zijn zwak, kunnen weinig hebben, trekken zich de dingen teveel aan en zouden zich wat meer moeten vermannen. Stress zit tenslotte tussen de oren. Toch? Ik geloof dat stress slechts voor een deel tussen de oren zit. Stress omvat nog veel meer factoren. Wat is stress dan wel? Stress is een lichamelijke reactie die ontstaat op het moment dat ons lichaam ‘bedreigd’ wordt. Deze bedreiging kan je heel erg breed zien. Bijvoorbeeld door piekeren (inderdaad, tussen je oren), maar een stressreactie ontstaat bijvoorbeeld ook door slechte voeding, blootstelling aan giftige stoffen (zoals roken, maar ook gassen en andere vervuiling) en direct gevaar. Ons stresssysteem is een heel geavanceerd netwerk met verschillende stofjes en reacties en heeft invloed op alle belangrijke lichaamsprocessen.

De oorsprong van ons stresssysteem

De moderne mens is zo’n 200.000 jaar geleden uit evolutie ontstaan in Afrika en leefde in kleine groepen een eenvoudig leven. Als jager – verzamelaar had de mens weinig zorgen. Natuurlijk waren er wel gevaren. Denk bijvoorbeeld aan de confrontatie met een sabeltandtijger. Als er zo een confrontatie was, dan reageerde het stresssysteem. Er komen dan hormonen vrij, zoals adrenaline en cortisol. Deze hormonen zorgen ervoor dat het lichaam snel kan reageren. Het brengt zuurstof naar de spieren, zet de stofwisseling op een laag pitje, activeert het immuunsysteem (zodat bij verwonding eventuele bacteriën kunnen worden overwonnen) maakt extra energie vrij en maakt extra alert. Hierdoor is de mens in staat om te vechten, vluchten of bevriezen. Zodra het gevaar geweken was, keerde het lichaam terug naar ontspanning.

Wat is stress in de huidige maatschappij

In de leefomstandigheden van de mens is sinds de jager – verzamelaar veel veranderd. We wonen met veel meer mensen samen en zijn meer individualistisch dan ooit. Terwijl het in onze natuur zit dat we voor overleving afhankelijk zijn van andere mensen. Het is dus belangrijker dan ooit dat we geaccepteerd worden. Ten minste, dat ‘denkt’ ons oer-lichaam. Het stresssysteem is nog nagenoeg hetzelfde als 10.000 jaar geleden. Ook is er veel meer vervuiling, hebben we te maken met heel veel prikkels en hebben we heel veel verplichtingen.

Stress en voeding

Een speciale plaats wil ik geven aan voeding. Sinds het ontstaan van de landbouw zo’n 10.000 jaar geleden is er veel veranderd in onze voeding. Tot die tijd leefde de mens van wat hij vond onderweg. Met het ontstaan van de landbouw is dit langzaam gaan verschuiven naar makkelijk te verbouwen producten en te houden dieren. Vlees ging een steeds belangrijkere rol spelen in het voedingspatroon, evenals snelle koolhydraten zoals aardappelen en granen.

De voedingsmiddelenindustrie

Sinds de jaren ’50 is de verandering van voeding in een stroomversnelling geraakt. Toen is de voedingsmiddelenindustrie ontstaan. Tot de jaren ’50 aten mensen nog vooral natuurlijke producten. Er waren nog geen supermarkten en alles werd nog thuis bereid met pure ingrediënten. Inmiddels liggen de supermarkten vol met bijna alleen nog maar bewerkte producten, tot stand gekomen met chemische processen die veel weg hebben van het maken van verf. In die ‘voedingsmiddelen’ zijn steeds minder goede bouwstoffen aanwezig. Ons lichaam herkent veel van die stoffen niet als voedingsstoffen en reageert daarop met een klassieke stressreactie. Alsof er een sabeltandtijger voor je staat.

Stress en beweging

Nog een belangrijke factor in stress is beweging. Sinds de industriële revolutie zijn steeds meer fysieke taken van mensen overgenomen door machines. Mensen gaan steeds minder bewegen. Ik durf dan ook te stellen dat de mens van nature lui is. Heel veel van de uitvindingen die gedaan zijn, zorgen ervoor dat we minder hoeven te bewegen. Maar ons lichaam is juist gemaakt om te bewegen. Bij beweging komen een aantal hormonen vrij die ervoor zorgen dat de hoeveelheid stresshormonen in het lichaam afnemen. Daarom is het juist in de huidige tijd, waarin we als mens blootstaan aan zoveel prikkels, voldoende in beweging te blijven.

Stress en welvaartsziekten

Mensen worden steeds ouder, maar helaas zijn mensen wel steeds minder lang gezond. Steeds meer mensen hebben reeds op relatief jonge leeftijd medicijnen nodig. Welvaartsziekten zijn ziekten die niet overdraagbaar zijn, zoals infectieziektes en bacteriële. Denk aan diabetes 2, hart- en vaatziekten, kanker en obesitas. Maar ook reuma valt hieronder. Van deze welvaartsziekten kunnen we vaststellen dat ze ontstaan door een ‘welvarende’ leefstijl, ofwel ongezonde leefstijl. In Nederland is jaarlijks zo’n 60% van de sterfgevallen gerelateerd aan welvaartsziekten. Welvaartsziekten staan bovendien vaak met elkaar in relatie. Als je last hebt van bijvoorbeeld obesitas, dan is de kans op kanker, hart- en vaatziekten en diabetes 2 groter. Zou stress, in de brede uitleg zoals ik hem hierboven heb gegeven, hier de oorzaak van kunnen zijn? Ik denk persoonlijk van wel.

De invloed van stress

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, heeft het stresssysteem een belangrijke rol in heel veel lichaamsprocessen. Bovendien kom je in de huidige samenleving, met de normen en waarden die je van huis hebt meegekregen, er vaak niet onderuit dat er dagelijks meerdere malen een stressreactie in je lichaam plaatsvindt. Als je hiermee geen rekening houdt, dan is de kans groot dat je bloot komt te staan aan chronische stress. Als dit te lang duurt, raakt uiteindelijk de stressfunctie van het lichaam uitgeput. Cortisol wordt aangemaakt in de bijnieren, een heel klein orgaantje op de nieren. Deze bijnieren kunnen uitgeput raken, waardoor er geen cortisol meer wordt aangemaakt. Dit hormoon heb je wel nodig, bijvoorbeeld om ’s morgens wakker te worden, maar ook voor de aansturing van je immuunsysteem. Als je last hebt van bijnieruitputting, raakt heel je lichaam ontregeld.

Wat kan je doen tegen stress

Dagelijks sta je bloot aan stress. Het is daarom bijzonder belangrijk om dagelijks tijd in te ruimen voor ontspanning met zo min mogelijk externe prikkels. Denk aan meditatie of bijvoorbeeld een wandeling door de natuur. Een tweede factor is voldoende lichaamsbeweging. Wandelen of zwemmen zijn laagdrempelige activiteiten die het lichaam op een gezonde manier belasten. Daarnaast is functionele krachttraining een prima methode. Ook gezonde, natuurlijke voeding is een goede manier om stress in het lichaam te verminderen. Verminder de inname van snelle koolhydraten zoals aardappelen, brood, pasta, rood vlees en voedingsmiddelen uit fabrieken. Eet meer groenten, fruit (max 2 stuks per dag), noten en zaden. Neem kruidenthee in plaats van koffie en drink water in plaats van frisdranken. En natuurlijk zijn er dan ook nog de mentale factoren van stress. Ga niet zitten piekeren en denk positieve gedachtes, bewaak je grenzen, enz. Maar als je eerst aan de slag gaat met de lichamelijke factoren, dan zal je merken dat die positieve gedachtes als vanzelf volgen.

Begeleiding nodig?

Het is allemaal gemakkelijk gezegd, maar hoe kan jij dat nu inpassen in jou leven? Ik kan me voorstellen dat je daar wel wat hulp bij kan gebruiken. Schroom niet om contact met me op te nemen. Ik help je graag op weg met je eerste stappen, bijvoorbeeld met een VIP-dag.

About the author 

Sander | Reuma Reset Methode

In 2007 na lang zoeken naar een oorzaak van vele klachten, gediagnostiseerd met Reumatoïde Artritis. In 2014 ondanks alle medicatie de verwachting om binnen een jaar in een rolstoel te belanden. Nu, 2020, al 5 jaar vrij van klachten en medicatie. Recreatief crossfit-atleet (wel fanatiek!), hardloper, vader van drie en inspirator van mensen met een reumatische aandoening. Reuma is heel vaak omkeerbaar. Om dat bereikbaar te maken, bedacht ik de Reuma Reset Methode. Wil je me ontmoeten? Grote kans dat je me aantreft op het strand bij Dishoek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>