Als er een geheim wapen zou bestaan tegen reuma, zou je het dan inzetten? Het kost je niets, je hebt het altijd bij je en je kan het altijd activeren.

Ik hoor je denken, ‘wat is de maar…?’

Nou, de meeste mensen met een reumatische aandoening die ik spreek, beginnen een beetje ongemakkelijk te schuiven op hun stoel als ik hierover begin.

Of ze praten er overheen. Zo van ‘Ja, weet ik wel, maar wat kan ik nog bereiken met voeding?’ (voorbeeld natuurlijk)

Ik heb het over kwalitatieve ontspanning; de derde trede in de Reuma Reset Methode, na voeding en beweging de derde leefstijlfactor waarop je zelf actief invloed kan uitoefenen.

Gaspedaal: sympathisch zenuwstelsel

In het menselijk lichaam zijn twee systemen actief, die hierin een belangrijke rol spelen. Het sympathisch zenuwstelsel en het para-sympathisch zenuwstelsel.

Eenvoudig gezegd kan je het sympathisch zenuwstelsel zien als het gaspedaal in je lichaam. Het sympathisch zenuwstelsel is voor actie en wordt geactiveerd door allerlei impulsen en prikkels. Het activeert het stresssysteem waardoor je snel kan reageren op situaties. Het zorgt ervoor dat bloed stroomt naar de vitale delen in je lichaam en houdt je op deze manier in leven als er ‘gevaarlijke’ situaties zijn. Minder vitale functies worden op dat moment uitgeschakeld, zodat alle energie beschikbaar is voor het ‘overleven’ van de situatie.

Door de evolutie heen is het dit sympathisch zenuwstelsel, waaraan we onze aanpassing en overleving te danken hebben.

Ditzelfde sympathisch zenuwstelsel wordt in de westerse wereld continu geprikkeld. Door verkeer, werk, boze leidinggevenden, veeleisende partner en kinderen, signalen op je telefoon, series op televisie, en ga zo maar door.

Rem: Para-sympathisch zenuwstelsel

De tegenhanger van het sympathisch zenuwstelsel is het para-sympathisch zenuwstelsel. Ook wel uitgelegd als de rem in je lichaam. Het para-sympathisch systeem wordt actief als het lichaam in rust is en zorgt voor herstel, genezing van wondjes, opladen, enz.

Het para-sympathisch systeem zie ik als het mythische ‘zelfgenezend vermogen’ waarover in vage boekjes en duistere hoeken van het internet wordt geschreven.

Op het moment dat lichaam en geest echt tot rust komen (kwalitatieve ontspanning), dan wordt het para-sympathisch systeem geactiveerd. Het lichaam geeft dan energie aan onder andere de heling van wonden, afvoeren van afvalstoffen (ook van ontstekingen).

Doordat afvalstoffen worden afgevoerd, kunnen ontstekingen genezen en uiteindelijk oplossen. Bovendien krijgt je lichaam de ruimte om energie bij te tanken.

Waarom is ontspanning zo lastig?

Hoewel het heel simpel klinkt, blijkt dat veel mensen het lastig vinden om echt te ontspannen. En natuurlijk herken ik dat. Er moet altijd van alles gebeuren. Mensen verwachten altijd van alles van mij en ik verwacht altijd veel van mezelf. En als ik overdag even de tijd neem om te ontspannen, dan voelt dat eigenlijk best heel lui! Ik ben er niet mee opgevoed, zal ik maar zeggen. En jij waarschijnlijk ook niet.

Maar hoewel ik er niet mee ben opgegroeid, was er nog twee andere dingen die me tegenhielden om te ontspannen.

Ik wist niet hoe

Ik had geen flauw benul hoe ik moest ontspannen. Als ik op de bank lag voor de televisie, dan dacht ik dat ik aan het ontspannen was. Maar dit blijkt niet het soort ontspanning dat nodig is om het parasympathisch zenuwstelsel ‘aan’ te zetten.

Ontspannen voelde mega-oncomfortabel!

Toen ik leerde hoe het wel werkte, voelde dat mega-oncomfortabel! Want om het para-sympathisch zenuwstelsel te activeren en zo optimaal te kunnen profiteren van het lefhelend vermogen van het lichaam, was het nodig om minstens een minuut of 20 helemaal niets te doen.

En dat was confronterend! Want als ik even niets deed, dan was ik ineens helemaal alleen met die nare stem in mijn hoofd en alle nare gevoelens die door mijn lichaam gierden. Daar wilde ik graag van weg! Dus zette ik de televisie weer aan, zocht vrienden op, of bedacht iets anders wat ik ging doen, zodat ik die onaangename dingen niet hoefde mee te maken.

Leren ontspannen

Uiteindelijk leerde ik dat het heel normaal is om die stem te horen en die gevoelens te ervaren. En door te oefenen, kan je ook dit leren. Van een ergo-therapeute leerde ik een eenvoudige maar zeer doeltreffende ‘body-scan’ ontspanningsoefening. En door haar stem te volgen, kwam ik gemakkelijker in diepe ontspanning. Deze oefening ben ik daarna voor mezelf blijven oefenen en gebruiken. In het begin dagelijks. En zoals het gaat, wanneer het beter gaat, vergat ik het dan ook weer vrij snel.

Heling van reuma door ontspanning

Nu maakt deze oefening nog altijd deel uit van mijn vaste routines en rituelen. Als het even wat minder gaat, doe ik het wat vaker. Maar normaal gesproken doe ik de bodyscan zo’n twee tot drie keer per week. In diepe ontspanning zit of lig ik dan ongeveer een half uurtje, waarna ik heerlijk fris verder kan met mijn dag.

En in die 20 minuten tot een half uur, kan mijn lichaam aan de slag met allerlei nuttige functies, waar het niet aantoe komt als ik gewoon door zou denderen.

Door mijn lichaam de ruimte te geven, voel ik mezelf 100 keer beter! En dat heb ik er wel voor over ­čÖé

About the author 

Sander | Reuma Reset Methode

In 2007 na lang zoeken naar een oorzaak van vele klachten, gediagnostiseerd met Reumatoïde Artritis. In 2014 ondanks alle medicatie de verwachting om binnen een jaar in een rolstoel te belanden. Nu, 2020, al 5 jaar vrij van klachten en medicatie. Recreatief crossfit-atleet (wel fanatiek!), hardloper, vader van drie en inspirator van mensen met een reumatische aandoening. Reuma is heel vaak omkeerbaar. Om dat bereikbaar te maken, bedacht ik de Reuma Reset Methode.
Wil je me ontmoeten? Grote kans dat je me aantreft op het strand bij Dishoek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>