Het maakt niet uit welke vorm van reuma je hebt; beweging is voor iedereen belangrijk. Om spieren sterker te maken, maar ook om knoopjes in bindweefsel los te maken en te voorkomen.

Toch vond ik het nog niet zo eenvoudig toen ik op het diepst van mijn klachten zat. Pijn in mijn gewrichten en vermoeidheid zorgden ervoor dat ik echt geen zin had om in beweging te komen. Laat staan om actief te trainen.

Gelukkig leerde ik hoe ik weer kon gaan bewegen, zonder direct alles te overbelasten. Ik werd langzaam maar zeker sterker en mobieler. De druk op mijn gewrichten nam inderdaad af. En nu vind ik zoveel voldoening in beweging en training, dat ik geen dag meer zonder kan.

Krachtig bewegen in drie stappen

Het menselijk lichaam is erop gebouwd om te bewegen. Om te overleven moesten we in de beginjaren van de menselijke evolutie rondzwerven om voedsel te verzamelen. Dit zwervende bestaan is heel wat anders dan het veelal zittende leven wat we nu hebben. En de bewegingen die we maken zijn vaak hetzelfde en erg eenzijdig. Krachtig bewegen kan je onderverdelen in drie categorie├źn, met ieder zijn eigen voordelen voor het lichaam. Ik noem het bewegen volgens het BOT-model. Daarin staat BOT voor Bewegen, Ontdekken / Oefenen en Trainen.

Bewegen om het stilzitten te doorbreken

De eerste categorie in het BOT-model is bewegen. Het gaat hier om het toevoegen van beweging aan je normale activiteiten. Als je bijvoorbeeld zittend werk hebt, is het een goed idee om minstens ieder half uur even een paar minuten actief te bewegen. Denk aan wandelen, of bijvoorbeeld het maken van een paar jumping-jacks.

Je kan daarnaast kijken of je bijvoorbeeld vaker de fiets kan pakken in plaats van de auto. Zelf heb ik onlangs een elektrische fiets gekocht. Fietsen doe ik niet voor mijn plezier, maar alleen als ik ergens naartoe moet. Toen ik mijn gewone fiets nog had, vond ik het teveel moeite en pakte ik voor veel korte stukjes (<5 km) de auto. Deze stukjes doe ik nu zoveel mogelijk op de fiets. Zo voeg ik beweging toe aan mijn gewone leven.

Ook wandelen in plaats van fietsen kan extra beweging toevoegen aan je dag. Het gaat erom dat je door de dag heen, op een prettige manier, zoveel mogelijk in beweging bent.

Ontdekken / Oefenen om je lichaam te leren kennen

De tweede categorie is Ontdekken of Oefenen. Zelf had ik ‘beweegangst’ ontwikkeld en ik wist echt niet meer wat ik leuk vond. Het was dus nodig om te gaan experimenteren welke beweegvormen ik leuk vond, maar ook wat mijn lichaam op dat moment kon hebben. Immers, je wilt overbelasting voorkomen. Dat brengt je alleen maar verder van huis.

Ik ging wekelijks een proefles volgen, een keer yoga, een keer zwemmen, een keer pilates, een keer dansen, enz. Met mijn vrouw gooide ik over met een bal, ging ik wandelen, frisbee, … Ik heb een tijdje getraind in een fitness centrum, probeerde van alles met een fysiotherapeut en ontdekte tijdens mijn eigen opleiding tot beweegcoach de lol van het functioneel trainen.

Het was een zoektocht, en ik vind heel veel leuk! Uiteindelijk kwam ik uit bij Crossfit, wat ik nu al een aantal jaar wekelijks een aantal lessen doe. Heel intensief, ieder op zijn eigen niveau. En altijd weer iets anders.

En ook binnen crossfit blijf ik Ontdekken / Oefenen. Bewegingen kunnen beter, vloeiender. Mijn lichaam kan meer belasting aan. Ik mag op zoek naar meer mobiliteit. Enz.

Oefenen en ontdekken zijn voor mij nu mega waardevol, om krachtig te kunnen blijven bewegen. Binnen mijn eigen grenzen en steeds op zoek naar groei.

Trainen, voor sterke spieren

De laatste categorie is trainen. Door te trainen word je beter in de beweegvorm die je tof vindt. Je bouwt kracht op. Voor je dagelijks functioneren is het heel fijn als je een sterke core hebt. Dat zijn de buik- en rugspieren, het middenrif en de bekkenbodem spieren. Als je een sterke core hebt, dan draagt dat je lichaam. Deze kan je trainen op allerlei manieren. Denk aan oefeningen als planken, squats, bird dog, glute bridge, superman, en vele andere.

Maar als je bijvoorbeeld met een partner een balletje gaat overgooien en bewust vraagt om steeds de bal ergens anders binnen je bereik te mikken, dan is dat ook een hele leuke en goede oefening.

Bij trainen gaat het erom dat je spieren een groeiprikkel krijgen. Ze moeten sterker worden. Sterkere spieren zorgen er namelijk voor dat de druk op je gewrichten afneemt. Je skelet wordt dan namelijk als het ware gedragen door je spieren.

De beste trainingsvorm voor mensen met reuma

Als je op dit moment niet in beweging bent, zorg dan als eerste dat je gaat bewegen en oefenen / ontdekken. Wat kan je, wat vind je leuk, wat wil je wel en wat niet? Vind je het lastig om dit alleen te doen, dan kan je op zoek naar een beweegcoach of personal trainer die je kan helpen in dit proces.

Als je eenmaal ‘belastbaar’ bent, dan is functionele training in mijn ogen de beste trainingsvorm. Je traint daarbij de spieren in de volledige keten. Zoals je ze buiten de sportschool ook zou gebruiken. Functionele training doe je zoveel mogelijk met losse gewichten. Je raapt als het ware dingen op, en brengt ze boven je hoofd. Of stapt op een kist en er weer af. Of gaat liggen op de grond en staat / springt weer op.

Het is erop gericht dat je in het dagelijks leven merkt dat je sterker bent.

Waar kan ik functioneel trainen?

Vormen van functionele training zijn bijvoorbeeld bootcamp en crossfit. Maar in veel sportscholen bieden ze hiervoor ook speciale (groeps)programma’s aan. En met een personal trainer is het ook vaak mogelijk om functionele training te doen.

Let hier op als je gaat trainen

In je enthousiasme is het heel gemakkelijk om gelijk over al je grenzen heen te gaan. Mensen met reuma zijn over het algemeen sterke doorzetters. Ze geven zich niet zomaar gewonnen. En dat karakter is in de sportschool niet altijd even handig. Als je zelf (nog) niet bewust bent van je grenzen, vraag dan of je coach of trainer extra goed op je wilt letten. Want als je gaat overbelasten, dan geeft dat uiteindelijk alleen maar meer ontstekingen en vermoeidheid.

About the author 

Sander | Reuma Reset Methode

In 2007 na lang zoeken naar een oorzaak van vele klachten, gediagnostiseerd met Reumatoïde Artritis. In 2014 ondanks alle medicatie de verwachting om binnen een jaar in een rolstoel te belanden. Nu, 2020, al 5 jaar vrij van klachten en medicatie. Recreatief crossfit-atleet (wel fanatiek!), hardloper, vader van drie en inspirator van mensen met een reumatische aandoening. Reuma is heel vaak omkeerbaar. Om dat bereikbaar te maken, bedacht ik de Reuma Reset Methode.
Wil je me ontmoeten? Grote kans dat je me aantreft op het strand bij Dishoek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>