Reuma Reset Methode
Video/Text

Wat gaat er in je om?

Les 9 Module 5

In deze video geef ik je een eenvoudige oefening van 1 minuut. Een oefening die je eigenlijk veel vaker zou kunnen toepassen.

Bijvoorbeeld als je voor een belangrijke keuze staat. Of als je iets wilt, maar het voor je uit schuift. Maar het werkt bijvoorbeeld ook als je vaak piekert. Je kan deze opdracht dan dagelijks op een vast tijdstip doen.

En als je dan merkt dat je op een ander moment begint te 'piekeren', ofwel, dat je hoofd er met je vandoor gaat, dan zeg je tegen je gedachten 'STOP'. Het is nu geen piekertijd. Om (bijvoorbeeld) 17.00u ga ik even zitten met mijn schrift en dan gaan we kijken wat er allemaal aan de hand is. Nu ben ik bezig met ...

Maak hier een gewoonte van en je zal merken dat het helend werkt.

Veel succes!

Natuurlijk vind ik het tof om te lezen wat er allemaal in je omgaat op dit moment. Laat het daarom achter in de reacties. 

Houd je het liever voor jezelf? Ze dan 'gedaan' in de reacties, als je de opdracht hebt uitgevoerd.

  • Op dit moment niet heel veel bijzondere dingen….meer wat ik vanavond nog allemaal moet doen en wat ik moet regelen voor morgen…. Blijft vrij oppervlakkig dus nu!

    • Hi Mariska, mooi dat het niet veel bijzondere dingen zijn. Besef je wel dat het dingen zijn die je nu, op dit moment, niet nodig hebt. Dit soort dingen opschrijven, zorgt ervoor dat je hoofd er geen energie meer aan hoeft te besteden šŸ™‚

  • De laatste maanden ben ik daar best wel mee bezig. Sinds de corona tijd en dat ik daardoor door een onbeschofte manier mijn baan ben kwijt geraakt ben ik erg ik een piekerstand geraakt. Het piekeren gaat dan niet alleen over mijn ontslag maar ook over het ouder worden, relatie, wat wil CornĆ© echt zelf etc. Nu heb ik weer een nieuwe baan pieker ik weer of dit het wel is. Dit alles is erg vermoeiend. Gelukkig raak ik er niet depressief van .

    • Hi Corne, het zijn mooie vragen om mee bezig te zijn. Ze zijn alleen ook wel heel groot, waardoor het misschien lastig wordt om ze te beantwoorden. Piekeren ligt dan op de loer en dat is zonde van de energie, zoals je zelf al schrijft.
      Je zou de vragen die je jezelf stelt misschien kleiner en concreter kunnen maken. Zoals ‘Wat vind ik belangrijk in mijn baan?’ en ‘Wat is voor mij belangrijk qua work-life balance?’.
      Ouder worden gebeurt, en daar mogen we blij mee zijn, want zodra dat stopt…
      Natuurlijk is het dan wel fijn om de tijd die je ouder wordt te vullen met dingen die je energie geven en je hart vervullen. Dingen die jij de moeite waard vindt.
      Om piekeren te voorkomen, kan je jezelf aanleren om op een vast moment op de dag te reflecteren op jezelf, je acties, je dag, je leven. Gewoon gaan schrijven. Wat gaat goed, wat niet? Wat is mijn rol daarin? Wat zou ik allemaal wel willen? Wat ga ik morgen (anders) doen?
      En buitenom dat vaste moment, je gedachten staken op het moment dat je opmerkt dat je begint met piekeren. Dat kan heel eenvoudig door iets anders te gaan doen. Even terug in je lichaam zakken.

  • Wat er in mij omgaat is dat ik erg moe ben, dat ik me gefrustreerd voel hoe de afgelopen 2 weken mensen zich niet aan afspraken houden. Dat collegaā€™s structureel te laat komen en passief zijn en geen initiatief tonen. Wat er in mij omgaat is dat ik teveel dingen de afgelopen week gepland heb. Dat ik het moeilijk vind om voor mezelf op te komen, dat ik dit wel doe maar dat het mij veel energie kost.

  • Pen
    >