Reuma Reset Methode
Video/Text

Reuma en beweging

Les 4 Module 2

Bekijk hierboven de les over 'Beweging en Reuma' en bepaal hoe jij de komende 30 dagen omgaat met beweging.

Beweging is voor heel veel mensen met een reumatische aandoening erg lastig. Het kan daarom heel goed zijn om daarbij hulp te zoeken van bijvoorbeeld een Personal Trainer of een fysiotherapeut. Deze mensen kunnen jou helpen om enerzijds te groeien, maar ook om te helpen om je grenzen te leren kennen en deze niet over te denderen.

Een goede personal trainer of fysiotherapeut kan je bovendien helpen om de spieren in je lichaam meer in balans te laten komen. Dit is belangrijk als je bijvoorbeeld last hebt van pijn in je onderrug of artrose in je nek. Vaak zijn dan de spieren aan de achterkant wat overspannen (die mogen meer ontspannen) en de spieren aan de voorkant (buik, borst) wat onderontwikkeld. Hier meer balans in brengen kan zeker zorgen voor een verlichting in de pijnklachten.

Wil je hiermee zelf aan de slag, dan kan je ook zoeken op oefeningen die je core versterken. Youtube staat hier vol mee. Maar denk er dan ook aan dat als je ze verkeerd uitvoert, je uiteindelijk ook nog verder van huis kan geraken.

Het belangrijkste van bewegen is dat je dingen doet die je leuk vindt. Of waarbij de kans aanwezig is dat je ze leuk gaat vinden. Als je bijvoorbeeld wat vaker geoefend hebt. Want iets nieuws leren is vaak confronterend omdat je erachter komt dat je het nog niet kan. Op het moment dat je jezelf de ruimte geeft om iets nieuws te gaan leren en kan stil staan bij iedere vorm van groei die je doormaakt, kan het ineens wel leuk worden!

Laat je in de reacties hieronder weten hoe jij de komende 30 dagen omgaat met beweging?

Ga je meer bewegen? En hoe dan?
Ga je minder bewegen? Wat ga je minder doen?
Ga je de aandacht verleggen? Hoe ga je dat aanpakken?

  • Ik ga meer bewegen. Hoe doe ik dat?
    1. 1x per week dansen in groepssetting op dinsdagmiddag
    2. 1x per week oefentherapie bij de fysiotherapeut op vrijdagmiddag
    3. elke dag 30-60 minuten wandelen
    4. elke dag 5-10 minuten piano spelen
    5. elke 15-20 minuten even opstaan en lopen of dansen in de kamer
    6. 1x in de 2 weken wandelen met wandelgroep (4-6 km).

  • Pen
    >