Reuma Reset Methode
Video/Text

Microbreaks

Les 30 Module 25

Vandaag heb ik een aantal microbreaks voor je. Een microbreak is een kort moment van ontspanning, tijdens je bezigheden.


Een microbreak duurt maar zo'n 60 tot 90 seconden. Ik adviseer je om deze microbreaks echt onderdeel te maken van je dagelijkse routines. Een hele goede manier is door bijvoorbeeld een timer te zetten op je telefoon. Of een ouderwetse kookwekker.


Als je inspannen bezig bent, is ieder uur een microbreak echt aan te raden. Microbreaks helpen je lichaam te ontspannen en beter te bewaken hoe het werkelijk met je gaat.


Hieronder vind je 4 verschillende oefeningen die je tijdens een microbreak kan doen.


Ik heb de oefeningen zowel uitgeschreven, als een audio-begeleiding gemaakt.

Oefening 1: De stop eruit

Ga gemakkelijk zitten en sluit je ogen. Stel je voor dat er spanning zit in beide voeten, als een bad dat overloopt. MIsschien kun je zelfs een kleur voorstellen bij de spanning die in je voeten aanwezig is. Trek nu bij beide voeten de stop eruit, zodat alle overtollige warmte en spanning kunnen wegvloeien in de aarde.

Oefening 2: Herkauwen

Ga lekker zitten en laat je mond ver openvallen, waardoor je onderkaak loskomt. Maak met je onderkaak eerst een grote cirkel linksom en vervolgens een grote cirkel rechtsom. Je maakt met je kin als het ware de vorm van een liggende acht. Het ziet er niet zo charmant uit en heeft nog het meeste weg van een koe die staat te herkauwen. Maar deze oefening is uiterst effectief bij gespannen kaakspieren. Maak 60 seconden achtjes en ervaar daarna 30 seconden bewust wat de nawerking van de beweging is voor de spieren in je gelaat.

Oefening 3: Regenplas

Ga gemakkelijk zitten en sluit je ogen. Stel je voor dat je als kind met je blote voeten in grote plassen met warm regenwater mag stampen. Stamp met je voeten op de grond. Voel het opspattende regenwater tegen je benen. En dat hoe harder je stampt hoe meer spanning er afvloeit. Het water loopt langs je benen, langs je enkels en je voeten naar de aarde en neemt iedere vorm van spanning met zich mee.

Oefening 4: Wuivend riet

Ga ontspannen op beide voeten staan. Verdeel je gewicht evenredig over je voeten. Zoek de drie steunpunten onder je voeten. Op de bal van je voet, onder je grote teen. Op de bal van je voet, onder je kleine teen. En op het midden van de hak. Voel hoe het gewicht verdeeld is over deze steunpunten.

Veer nu met je lichaam zachtjes naar voren en vervolgens weer naar achteren. Alsof je door een aangenaam briesje heen en weer wordt geblazen. Registreer wat er verderop in je lichaam gebeurt. Blijf rustig wiegen over je drie steunpunten.

  • Heerlijke oefeningen!
    Ik herken er ook wel een aantal van de yoga wat ik jaren heb gedaan.

    Die van in de plassen stampen ga ik een keer in het echt doen šŸ˜

    • Jaa! Plassen stampen is tof!
      Een aantal jaar geleden gaf ik een hardlooptraining, op de boulevard in Vlissingen. Het regende die avond hard en we waren tijdens de training al helemaal natgeregend. Ik heb toen ook de deelnemers uitgedaagd om lekker in de plassen te stampen. Wat een heerlijk gevoel, ik denk er nog regelmatig aan! Eigenlijk jammer dat ik het niet vaker doe.

  • Leuk! Heb ze gelijk opgeslagen om bij de hand te hebben! En gedaan ook! Vond ‘t vooral fijn ff flink in de plassen te stampen om m’n frustratie los te laten!

    Misschien nog leuke tips:Bij yoga zit er vaak een oefening in waarbij je van boven aan je benen naar je voeten toe alles weg veegt (door van boven af naar je voeten toe te strijken met je handen) beetje ‘t zelfde idee als de stoppen in je voeten.

    En ook vaak even voorover gebogen uithangen. Moet je hart ook ff harder werken. Vind ik altijd wel’ verfrissend’! Daarna lekker uitrekken en dan kan je weer vooruit!

    • Dank je wel voor je suggesties! Het wegstrijken van spanning vind ik inderdaad ook altijd erg fijn.
      Even helemaal uithangen doen we na het sporten bij crossfit ook vaak. Heerlijk is dat.
      En als ik erg ingespannen heb gewerkt, vind ik de child-pose uit de yoga ook heel veel ontspanning geven.

  • Pen
    >