Reuma Reset Methode
Video/Text

In gesprek met je lichaam

Les 23 Module 18

Vandaag heb ik een opdracht voor je, die ik zelf nog regelmatig doe. Inmiddels zonder begeleiding, maar ik ga nog vaak het gesprek aan met mijn lichaam. Omdat ik heb ervaren dat in mijn lichaam (en mijn onderbewuste) heel veel wijsheid zit, waar ik veel van kan leren.


We zoomen vandaag specifiek in op de pijn en klachten die je voelt. Op de delen in je lichaam die aandacht vragen (of er inmiddels om schreeuwen).


Voordat je begint met de meditatie, is het goed om papier (dagboek / journal) en een lekker schrijvende pen klaar te leggen. Zodat je na de meditatie de antwoorden die je hebt gekregen kan gaan opschrijven.


Als alles klaar ligt, zorg dan dat je ongeveer een half uur ongestoord kan zitten / werken.

Zodra de meditatie klaar is, pak je pen en papier erbij en neem je ongeveer 20 minuten de tijd om de volgende zinnen af te schrijven:

  • Wat mijn lichaam me wilt vertellen met de pijn is...
  • Wat ik zou moeten loslaten, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is...
  • Wat ik (meer) zou moeten doen, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is...


Natuurlijk waardeer ik het weer als je jouw inzichten deelt in de reacties onder deze les.

  • Vandaag pas deze opdracht gedaan. Ik had heel wat te verwerken vorige week door de fijne zoom sessie. Goede opdracht weer! Mijn lichaam spreekt een duidelijke taal vandaag. Gisteren teveel gevergd van mijn lijf. Nu dus behoorlijk last…Heb op papier gezet wat ik eraan zou moeten doen. Ook is me duidelijk wat ik moet doen om de pijn niet meer te krijgen!

  • – Wat mijn lichaam mij wil vertellen met de pijn is de dingen te doen die ik wil doen en niet wat mensen van mij verwachten.

    – Wat ik zou moeten loslaten, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is stress.

    – Wat ik (meer) zou moeten doen zodat ik de pijn niet meer nodig heb is ontspannen.

    Het eerste antwoord herken ik terug in verschillende aspecten zoals bij mijn ouders. Mijn moeder probeert nu soms nog steeds te bepalen wat ik moet doen, maar ik kan dit nu beter naast mij neerleggen of tegen haar zeggen. Maar ook omdat ik nu in de ziektewet zit en verplicht moet solliciteren, ook op functies die mij helemaal niks lijken.

    De stress is vooral ook zorgen maken om dingen(mensen). Ik vind het heel moeilijk om dit los te laten omdat ik mijn hele leven al stress gehad heb vanwege verschillende dingen.

    Ontspannen is wat ik vaak opzij zet vanwege de dingen die ‘moeten’ of van mij verwacht worden. Ik denk dat ik hierdoor ook zo vermoeid ben de laatste tijd.

    • Weet je wat je zelf wil? Wat voor werk zou je bijvoorbeeld willen doen? En als die vraag te groot is, welke elementen zou je nieuwe baan in ieder geval in zich moeten hebben, om voor jou leuk of interessant te zijn?
      Stress (of zorgen) loslaten kan door meer te ontspannen. Je kan ook je gedachten meer gaan trainen om in plaat van zorgen maken (jezelf de put in denken) je gedachten om te draaien. Bijvoorbeeld door als je jezelf betrapt op zorgen, de vraag te stellen ‘welke 10 dingen kan ik nu doen om iets aan de situatie te veranderen?’
      Of, misschien nog wel belangrijker: Wat maakt dat het je raakt? Heb je er invloed op?

  • Poeh…emotionele rollercoaster hier…

    Wat mijn lichaam me heel duidelijk wilt vertellen met de pijn is STOP MET VECHTEN!

    Wat ik zou moeten loslaten, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is mezelf niet meer verdedigen tegenover iedereen, ik ben mooi zoals ik ben!

    Wat ik (meer) zou moeten doen, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is voor mezelf kiezen en inzien hoe mooi en sterk ik ben!

    • Hey Anouska, wat maakt het zo emotioneel?

      Mooie boodschap, stop met vechten. Welk gevecht mag je mee stoppen?
      Waarin verdedig je jezelf en wat levert dat je op?
      Wat verandert er in je leven als je voor jezelf kiest?

  • -Wat mijn lichaam me wilt vertellen is dat ik meer moet Genieten van het leven (niet zo Spartaans voor mijzelf), meer bewust moet leven en meer geestelijke rust moet nemen.
    -Wat ik zou moeten loslaten zijn zorgen en angst.
    -Wat ik meer zou moeten doen is bewegen (voor een fijn gevoel, fietsen, spieren sterker maken, alles bewegen), ontspannen en gezond eten (laat je niet verleiden door voedsel waarvan je weet dat het niet goed voor je is)

    • Wow Carina, duidelijke taal van je lichaam. Niet zo spartaans voor jezelf. Liever voor jezelf. Je verdient het en je hebt het nodig. Wat maakt dat je jezelf die spartaanse behandeling geeft?

      Bewegen is voor jou een belangrijk thema, ik las (eerder) ook dat je erg competitief bent ingesteld. Ik kan me voorstellen (ik vul het in, correct me if I’m wrong) dat als je begint met bewegen, je hierin ook eigenlijk weer zo snel mogelijk resultaat wilt en daardoor over je grenzen gaat.
      Mijn suggestie zou zijn om hier voor een periode structureel hulp bij te zoeken. Bijvoorbeeld van een fysiotherapeut die is gespecialiseerd in revalidatie. Maar ook een personal trainer zou prima kunnen passen, waarbij je heel duidelijk moet stellen dat hij je moet begrenzen, omdat je het zelf te laat voelt. Je zou ook eens contact kunnen zoeken met Kevin (hallojij.be – https://reumaresetmethode.nl/pijnvrij-bewegen-ook-bij-reumatische-klachten/) en kijken of hij je (online) zou kunnen begeleiden. Mijn inschatting is dat je hierin veel zou kunnen winnen.

      Verder denk ik dat je wel wat meer gelukshormonen zou kunnen gebruiken. Meditatie kan daarbij helpen, maar denk bijvoorbeeld ook aan een ontspanningsmassage, koude douche of ijsbad (maar ook cryo-therapie), knuffelen (huidcontact) en natuurlijk ook bewegen en in de natuur zijn.

  • Wat mijn lichaam me wil vertellen met de pijn is dat ik rust moet nemen!
    Wat ik zou moeten loslaten, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is spanningen.
    Wat ik zou moeten doen, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is rusten.

  • Pen
    >