Reuma Reset Methode
Video/Text

Een nieuw gesprek met je lichaam

Les 26 Module 21

De afgelopen dagen heb je opnieuw inzicht gekregen in je levenslijn en alle gebeurtenissen die daar een belangrijke plaats op innemen. Je hebt het uitgeschreven en daarna een wandeling door je leven gemaakt.


Omdat deze opdrachten wellicht weer 'nieuwe' gebeurtenissen in je bewustzijn hebben gebracht, is de opdracht van vandaag een herhaling van de opdracht op dag 17. Je gaat vandaag opnieuw in gesprek met je lichaam. Daarbij verwacht ik dat de antwoorden die je krijgt van je lichaam helderder zullen zijn, specifieker en misschien wel anders dan je zou verwachten.


Daarbij kijken we vandaag weer specifiek naar de pijn en klachten die je voelt. De delen in je lichaam die aandacht vragen (of er inmiddels om schreeuwen).


Voordat je begint met de meditatie, is het goed om papier (dagboek / journal) en een lekker schrijvende pen klaar te leggen. Zodat je na de meditatie de antwoorden die je hebt gekregen kan gaan opschrijven.


Als alles klaar ligt, zorg dan dat je ongeveer een half uur ongestoord kan zitten / werken.

Zodra de meditatie klaar is, pak je pen en papier erbij en neem je ongeveer 20 minuten de tijd om de volgende zinnen af te schrijven:

  • Wat mijn lichaam me wilt vertellen met de pijn is...
  • Wat ik zou moeten loslaten, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is...
  • Wat ik (meer) zou moeten doen, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is...


Was het anders voor je dan de vorige keer? Deze oefening kan je dus regelmatig toepassen. Bijvoorbeeld als je een nieuw ongemak ervaart in je lichaam, als er een nieuw gebied om aandacht vraagt.

  • Toevallig had ik dit al gedaan voordat de mail kwam. Woensdag lukte het niet zo, te veel tijdsdruk.

    Nu wel beter, maar ga ‘m zeker nog vaker doen. Denk dat de pijn vooral wil vertellen dat ik eens wat minder hard moet lopen en meer moet ontspannen.

    Wat ik moet loslaten zijn denk ik een aantal van de ballen die ik allemaal hoog wil houden.

    En wat ik meer zou moeten doen is liever zijn voor mezelf, genieten van ‘t moment en rust inbouwen.

    • Wat fijn dat je al hebt ervaren dat het niet altijd even gemakkelijk is. En dat de antwoorden ook niet altijd hetzelfde zijn en even helder zijn.

      De inzichten zijn helder. Hoe ga je er nu voor zorgen dat je dit ook kan toepassen? Welke ballen zou je ook wel kunnen laten vallen? En welke kan je misschien aan iemand anders geven?

  • Wat mijn lichaam me wilt vertellen met de pijn is, luister naar je hart, je zit op de juiste weg.

    Wat ik zou moeten loslaten, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is mijn verleden, dat is geweest en heb ik niet meer nodig. De toekomst ligt voor me.

    Wat ik (meer) zou moeten doen, zodat ik de pijn niet meer nodig heb is ontspannen en dingen doen die ik leuk vind om te doen. Aangeven wat ik wil in het moment.

    • Luister naar je hart, want dat klopt. Zo’n mooie tegeltjeswijsheid die bij het lezen van je reactie bij me op komt poppen.
      Mooi dat je het verleden mag loslaten. Hoe zou je jouw verleden kunnen loslaten?
      Nu lekker gaan oefenen met voelen en ervaren wat je in het moment nodig hebt, en dat aan te gaan geven. Je zet mooie stappen!

  • Pen
    >