Reuma Reset Methode
Video/Text

Een moment van bezinning

Les 20 Module 15

Je bent nu 14 dagen onderweg. Morgen ben je alweer op de helft van de Reuma Reset Challenge. ​


De afgelopen twee weken heb je al heel veel opdrachten en opdrachtjes gekregen. Je bent al twee weken je patronen aan het doorbreken op het gebied van voeding, beweging en ontspanning.


Je probeert de taal van je lichaam beter en beter te gaan begrijpen.


Een mooi moment om even stil te staan bij de volgende vragen:

  • Wat heb je in de afgelopen twee weken geleerd?
  • Welke inzichten heb je gekregen?
  • Wat voel je eventueel al aan veranderingen?
  • Wat hoop je in de tweede helft van de Reuma Reset Challenge te leren?


Laat je het weer weten in de reacties?

  • Veel opdrachten doe ik niet. Confrontatie is nog te groot. Omdat de reuma ook in mijn vingers zit, gaat schrijven met de hand niet fijn. Dus doe ik het niet omdat het mij frustreert. Terwijl ik tot voor kort heel graag met de hand schreef.

    Zit mijn lichaam mij in de weg? Of zit ikzelf mijn lichaam in de weg? Dit zijn 2 vragen die ik vaak gebruik. Negen van de tien keer heb ik de neiging om te denken dat mijn lichaam mij in de weg zit. Terwijl eigenlijk ikzelf, mijn persoon, mijn lijf veel meer in de weg zit. Zodra ik dat in de gaten krijg, dan kan ik makkelijker keuzes maken die mijn lijf dienen. Het blijft een struggle, omdat mijn mind meer wil en denkt te kunnen dan dat mijn lijf nu aankan. Stap voor stap, denk ik elke dag. Baby steps.

  • Ik vind het nog erg lastig om de fibromyalgie niet de schuld te geven. Zeker als ik een terugval heb, ik merk dat ik dan in een denkpatroon val van: ja andere mensen doen en kunnen het ook dus moet ik het ook allemaal maar doen en kunnen. Maar door alles te willen blijven doen, verlies ik uit het oog wat belangrijk voor mij is.

    Ik kan hier nu beter bij stil staan. Maar ik vind het nog steeds lastig om een balans te vinden tussen alles of niets. Ik heb geleerd dat dat nog erg mijn mindset kan zijn als ik mij minder lekker in mijn vel zit. Daar moet ik dus voor waken.

    Ik zou graag nog willen weten dat op de dagen dat ik heel weinig energie heb toch mijzelf kan motiveren om dingen te doen. Zowel de leuke als niet leuke dingen. Ik kan mij er zelf op die dagen er echt niet toe zetten. En sommige mensen zeggen dan dat je dan ‘zin’ moet maken maar voor het gemak legt niemand uit hoe je die ‘zin’ dan uit de lucht tovert, haha.

    • Mooie inzichten lees ik terug Marjolein.
      Je hebt er dus vooral last van je mindset, als je niet lekker in je vel zit.
      Een vraag die je jezelf dus kan stellen is: Hoe zorg ik dat ik weer lekker in mijn vel zit?
      Of: Wat zorgt ervoor dat ik niet lekker in mijn vel zit.

      Wat je kan doen als je weinig energie hebt en nergens zin in hebt: Die tegenzin voelen en daar ‘doorheen’ gaan door toch alvast een klein dingetje te doen.

  • Afgelopen weken heb ik geleerd hoe belangrijk rust en ontspanning zijn. Dat ik het heel fijn vind om over dit soort opdrachten na te denken en uit te schrijven, dat creëert ook orde en rust in m’n gedachten. En dat ik de reuma nog steeds graag ontken.

    Inzichten die ik geleerd heb zijn dat ik beter moet waken voor tijd voor mezelf. Tijd om meer te ontspannen, bewegen en verdiepen. Dat ik het mis om persoonlijk te groeien. Dat ik liever en trotser op mezelf mag zijn. Dat ik meer initiatief wil nemen en minder mee wil dobberen. Hoe blij ik wordt van buiten zijn en dat met name mijn werkdagen heel druk, vol en vermoeiend zijn.

    Voelend merk ik vooral meer rust en verbinding.

    En ik hoop komende weken meer te leren om een daling in mijn pijnklachten te realiseren. Hoe kan ik beter luisteren naar wat mijn lichaam wil vertellen? Om nog meer te verdiepen en daardoor te groeien. En om al het geleerde meer te verankeren.

    • Ha Marijn, de kracht van schrijven is echt enorm! Tof dat je dat ervaart tijdens de challenge. Persoonlijke groei hoef je niet per se groot te zoeken. Relatief makkelijke dingen die je zou kunnen oppakken is bijvoorbeeld een nieuwe taal leren. Daar zijn apps voor die je maar een paar minuten per dag kosten. Of podcasts luisteren, reflecteren (op papier) helpt ook om persoonlijk te groeien.
      Trots zijn op jezelf mag je zeker!
      Initiatief nemen wordt makkelijker als je weet waar je naartoe wilt. Daar kom je nu meer en meer achter. Je kan kleine stapjes gaan zetten om dat in de wereld te gaan zetten. Werkelijkheid te maken.
      Ik zal de komende weken ook meer aandacht geven aan wat je lichaam je wilt vertellen en het leren begrijpen van de taal. Je bent niet de enige die hier naar op zoek is.
      Het geleerde kan je het beste verankeren door het te gaan doen en ervaren.
      De energie-toename die je benoemde tijdens de sessie gisteren, is een teken dat er dingen veranderen in je lichaam. Zorg goed voor jezelf, dan moeten de ontstekingen uiteindelijk ook gaan afnemen in activiteit.

  • De afgelopen weken heb ik geleerd dat ik mezelf erg laat leiden door de wereld om mij heen, wat mensen van mij verwachten, wat ze van mij denken en wat ze van mij nodig hebben, ik sta altijd “aan”.
    Daardoor neem ik te weinig tijd voor mezelf en kom ik niet aan een diepere ontspanning toe.
    Deze challenge heeft mij tot nu toe in laten zien dat naast voeding en beweging, die ontspanning broodnodig is.
    Ik schommel nog erg tussen energiek en vermoeidheid en ik wil hier graag nog meer verandering in gaan brengen.
    Door mijn grenzen beter af te bakenen, vooral richting mijn gezin.
    Qua voeding merk ik echt wel verschil.
    Voelde ik me in het begin net een junk, dat is nu omgeslagen in meer energie en ik ben al 2 kilo kwijt wat een extra stimulans is 😁

    • Ha Anouska, je ziet nu wat anderen allemaal van je verwachten (of wat je denkt dat ze van je verwachten) en dat je daar veel op acteert. Altijd aan staan betekent voor je immuunsysteem ook altijd aan staan. Alsof je ieder moment moet vluchten, vechten of bevriezen (de drie primaire reacties als je wordt blootgesteld aan gevaar. Of als je denkt dat je wordt blootgesteld aan gevaar).
      Als je zo bezig bent met wat anderen van je vinden en je het belangrijk vindt dat ze je leuk vinden, dan is de kans groot dat je ook weleens wordt teleurgesteld. Dit gevaar ben je als het ware constant op voorbereid. Maar doordat je erop bent voorbereid, is je hele stresssyteem ook actief, waardoor je inderdaad niet tot diepe ontspanning kan komen.
      Meer inzicht (bijvoorbeeld door schrijven) in combinatie met ontspanningsoefeningen / meditatie, gaan je hierbij helpen en een boost geven. Misschien niet zo snel als je zou willen, maar wel een grotere boost dan je voor mogelijk had gehouden.
      Het is dan belangrijk dat je weet wat jij zelf belangrijk vindt. En je bewust bent van je eigen gedachten over jezelf. En weet dat meer dan 80% van wat je denkt niet echt waar is, maar slechts een interpretatie van je hoofd 🙂

      Tof dat je het verschil van voeding al zo merkt! En een mooie bijvangst, die 2kg eraf. Ga lekker door zo!

  • Ik heb geleerd dat ik mijn reuma wegstop. Door er niet aan te denken en over te praten is het er niet. Helaas is dat niet zo. Ik heb ook geleerd dat ontspanning en bewegen heel belangrijk zijn.

    Ik hoop nog te leren dat ik echt doe! Echt tijd voor mijzelf maak. Ik weet in principe veel van wat ik moet doen, maar breng het niet in de praktijk. Verleid door werk, gezin en andere grote en minder grote beslommeringen die ik allemaal heel belangrijk vind. Ga wat luchtiger leven en wat is echt belangrijk in het leven?

  • Ik heb geleerd dat ik mijn reuma wegstop. Door er niet aan te denken en over te praten is het er niet. Helaas is dat niet zo. Ik heb ook geleerd dat ontspanning en bewegen heel belangrijk zijn.

    Ik hoop nog te leren dat ik echt doe! Echt tijd voor mijzelf maak. Ik weet in principe veel van wat ik moet doen, maar breng het niet in de praktijk. Verleid door werk, gezin en andere grote en minder grote beslommeringen die ik allemaal heel belangrijk vind. Ga wat luchtiger leven en wat is echt belangrijk in het leven?

    • Lieve Carina,
      Zoals je schrijft, door de reuma weg te drukken, te ontkennen, verdwijnt hij niet.
      Ik vergelijk het met het onder water duwen van een bal. Dit kan je een tijdje volhouden, maar op den duur komt hij boven en heb je er nul controle over hoe hard hij gaat en waar hij terecht komt. Hoe groter de bal, hoe harder hij naar boven komt.

      Om te leren echt te doen, is er een hele makkelijke manier 😉 Echt gaan doen!

      Beetje flauw, besef ik me… Daarom de volgende suggestie:
      – Neem eens een papier en een lekker schrijvende pen en ga 20 minuten schrijven. Zet daarvoor een kookwekker.
      – Deze 20 minuten ga je schrijven over wat je wilt doen, maar niet doet
      – Wat je wel doet (maar niet per se wil doen)
      – Waarom je dat doet

      Als je vastloopt in het schrijven (en even niet meer weet wat je wil schrijven) dan schrijf je bijvoorbeeld: Ik weet nu niet meer verder wat ik wil schrijven, maar… en ga je gewoon verder.

      Doe dat eens een aantal dagen achter elkaar, om meer inzicht te krijgen in je gedrag en de redenen daarachter.

      Succes!

  • Ik heb geleerd om goed voor mezelf te zorgen. Hoe ik echt in het leven sta en wat mijn doelen zijn. Ik heb ook geleerd dat ik wel degelijk invloed heb op mijn klachten en mijn energie. En dat de combinatie van voeding, beweging en ontspanning veel kan doen voor mijn gezondheid.

    Ik heb inzicht gekregen in wat echt belangrijk voor mij is en wie er echt belangrijk zijn in mijn leven. Ik heb inzicht gekregen in mezelf als persoon en besef hoe belangrijk mijn kernwaarden voor me zijn en herhaal ze dagelijks verschillende keren. Ik heb ontdekt dat ontspanning een grote uitdaging voor me is in ons drukke bestaan en zal hier meer tijd aan moeten besteden.

    Ik merk dat ik energieker ben, ook ‘s avonds minder snel moe. Helder ben in gedachten. Ik heb meer ruimte gekregen in mijn gewrichten. De pijn in mijn heupgewricht is zo goed als weg. Vanmorgen wel wat meer pijn in mijn polsen en enkel, denk van de stress omdat ik te horen heb gekregen dat mijn leverwaarden op het moment niet goed zijn. Ik probeer het los te laten en verder te gaan in de flow van de challenge, want ik voelde me vanaf de 15de zoveel beter.

    Ik hoop nog meer inzichten te krijgen in hoe ik de pijnklachten kan verminderen. Ik zou graag willen weten wat ik zou kunnen eten als ontbijt i.p.v. kokosyoghurt met havermout/groene smoothie. Iets wat in de buurt komt van een boterham, wat die mis ik echt. Zijn glutenvrije boterhammen verantwoord af en toe?

    • Wat een mooie en bijzondere resultaten al Monique! Wow.
      Laat de spanning wat gaan, er zijn veel factoren die invloed hebben op je leverwaarde.

      Ik zal nog een aantal recepten opzoeken van lekkere broodvervangers. Zelf heb ik een tijdlang bijvoorbeeld bananenbrood gebakken, heerlijk!

  • De voornaamste inzicht die ik de afgelopen twee weken heb gekregen is dat ik moet stoppen met te vechten tegen de reuma. De reuma is nu eenmaal een feit in mijn leven op het moment. Hoe graag ik het ook wil ontkennen, het is in mijn leven en beheerst op dit moment mijn leven. Ik ben er ook van overtuigd dat het niet zomaar in mijn leven is gekomen. Het wil mij iets leren en vertellen. De taal die de reuma spreekt begrijp ik nog niet helemaal, maar hopelijk komt dat nog met de tijd. En wie weet kan ik zelfs na een lange tijd zeggen dat het me ook goeds heeft gebracht. Op dit moment is de opgave waar ik nu voor sta dat ik wat relaxter in mijn proces ga staan en durf te vertrouwen op de toekomst en mijzelf.
    Ik ben afgelopen week gestart met de medicatie, dat heeft me een harde knauw gegeven in mijn (zelf) vertrouwen. Ik hoop dat ik in de twee aankomende weken van de reuma reset challenge meer acceptatie en overgave kan bereiken en vertrouwen in mijn toekomst kan krijgen.

  • Ik heb meer rust gekregen, voel mij fitter en lekkerder in mijn vel zitten. Ondanks afgelopen dagen die pittig waren… Met een lach en een traan.
    De nachten zijn ook beter. Heb zo waar na 8 jaar een nacht van 6,5 uur gemaakt 🙌😀.. Joepie de poepie…

    Ik hoop dat ik nog meer inzichten krijg en dat ik de juiste keuzen en beslissingen maak. En meer ontspanning voor mezelf creëer!.

    Fijne avond lieve mensen.

  • Pen
    >