Reuma Reset Methode
Video/Text

Reuma en voeding

Les 3 Module 2

Binnen de Reuma Reset Methode zijn er een aantal voedingsgroepen die ik adviseer een periode niet te eten / drinken, om te ervaren hoe je lichaam hierop reageert.


Deze voedingsgroepen zijn:

  • Geraffineerde suikers en sterk bewerkte producten
  • Zuivel
  • Gluten
  • Rood vlees (onder andere rund, varken, paard, schaap, geit)


Het komt er eigenlijk op neer dat je zo puur en natuurlijk mogelijk eet, zodat je lichaam veel voedingsstoffen binnenkrijgt en zo min mogelijk troep.


Naast deze no-go producten zijn er ook producten waarover meer twijfel bestaat en die dus persoonlijker zijn. Dit zijn:

  • nachtschades (tomaat, aardappel, paprika en aubergine)
  • peulvruchten


Van nachtschades is bekend dat het groen van de plant giftig is. Dit gif zit bijvoorbeeld ook in het groene hart van de tomaat en groene stukje aardappel. Je lichaam kan hier heftig op reageren, bijvoorbeeld met ontstekingen. Maar dit is van persoon tot persoon verschillend. Als je nachtschades graag eet, zorg dan dat je al het groen verwijdert. Ook het hart uit tomaat.


Bij peulvruchten is het zo dat ze fetines bevatten. Dit is ook een gifstof, waarop je lichaam heftig kan reageren. Als je peulvruchten eet, zorg dan dat ze lang hebben geweekt. Dat verzwakt de fetines en verzacht de impact van peulvruchten op je lichaam.

Wat wordt jouw uitdaging?

Het grootste resultaat krijg je als je alle vier de productgroepen laat staan. Echter, dit kan ook weer stress geven, omdat je daardoor heel gefixeerd met voeding bezig gaat zijn. Kies daarom een challenge die bij je past.

En vertel in de reacties onder deze les welke uitdaging je aangaat met jezelf.

  • Zuivel: geen kaas eten is de grootste uitdaging voor mij. Koeienmelk en -yoghurt waren nooit zo mijn ding. Heb wel nav de 1e ZOOM de kokosyoghurt van de AH ontdekt. Zit de minste toevoegingen in.
    En nog lekker ook. Dus dat eet ik nu ipv boekweit crackers met kaas.

    Op een ander eten (feestje, uit eten, terrasje) is de grootste uitdaging voor mij om me dan aan zuivelvrij, glutenvrij en suikervrij patroon te houden. Hoe graag ik samen met mijn vriend op een terras cappucino met appeltaart nuttig… of een wijntje met een bitterbal… dit zijn kleine geneugten des levens die ik maar moeilijk kan veranderen tot nu toe. Ik houd het 2 maanden vol en dan ga ik weer voor gaas.

    Verder ben ik nooit een snoeper geweest. Of frisdrank-drinker. Dat scheelt. Ben meer van de hartige hap.

    8 september is mijn vriend jarig, dan gaan we nog keer uit eten en eet ik alles mee. Op woensdag 9 september gaat de knop weer om en zet ik weer in op volgende voedingspatroon:
    – glutenvrij
    – zuivelvrij
    – geen bonen en erwten
    – geen nachtschade groenten
    – suikervrij (waaronder ook koolhydraatarm)
    – geen soja
    – meer vis
    – minder vlees (geen rundvlees; wel gevogelte)
    – dagelijks 1-2 groente smoothies van bladgroenten

  • Geen suikers zal voor mij het grootste probleem worden om dat te laten, een ander probleem is de maaltijden vooral de lunch. Ik zal het stap voor stap moeten gaan doen om het vol te kunnen houden.

    • Stap voor stap is denk ik de beste manier. Je gaf al aan dat je veel energie verbruikt in je sporten. Dat betekent dat je ook koolhydraten nodig hebt. Zoek hiervoor duurzame / gezonde bronnen, in plaats van de geraffineerde suikers.

  • Pen
    >