Reuma Reset Methode
Video/Text

Afrekenen met losse eindjes

Les 16 Module 11

Iedereen kent ze wel in zijn leven. Losse eindjes. Van die dingen die eens in de zoveel tijd aandacht vragen in je hoofd. Zoals een belofte (meestal niet eens heel groot) die je nog niet hebt ingelost.

Of dat je (per ongeluk) iets kapot hebt gemaakt van iemand anders, maar dit niet hebt verteld.

Of een vriend(in) die je van de ene op de andere dag ineens niet meer hebt gezien of gehoord (wat zou er aan de hand zijn?)

Of dat je iets hebt geleend en nog niet hebt teruggegeven. Of iets hebt uitgeleend, wat je nog steeds niet hebt teruggekregen.


Het zijn van die dingen, waar je hoofd heel goed grote verhalen van kan maken. Waardoor ze dus aandacht blijven vragen.


Vandaag vraag ik je om een lijstje te maken van dit soort losse eindjes.


En als je dat lijstje hebt, begin dan ook gewoon direct met het afwerken ervan. Losse eindjes kosten energie. Je hoofd heeft het meestal een stuk groter of lastiger gemaakt dan het in werkelijkheid is. Het afrekenen met losse eindjes geeft daardoor vaak direct al een energie-boost.


Wat zijn je inzichten? Laat je ze achter in de reacties 🙂

  • Van de week natuurlijk al mijn lijstje gemaakt en vandaag alle losse eindjes af kunnen strepen. Ga hier maar eens een wekelijkse gewoonte van maken! Heerlijk!

    • Heerlijk! Afstrepen. Daarom ook altijd je to do’s lekker klein houden, kan je er veel doen en dus veel succes ervaringen. En die geven ook weer energie en een goed gevoel 🙂

  • Grappig, in eerste instantie kwam ik maar tot een paar maar toen ik de 10 een maal gehaald had bleven er maar ideeën binnen stromen. Meeste vooral kleine (huishoudelijke) dingen wel.

    Heb die bij de 10 niet opgeschreven, net als klussen aan het huis, daar kan ik er nog wel tig van verzinnen.

    Maar heb wel direct contact gezocht over een boek van mij dat al 3 jaar bij een vriendin ligt, gemaild over een afspraak met een oude vriendin, een afspraak gemaakt met een podotherapeut, een openstaande schuld (van 4 euro 🤣) ingelost en een plan bedacht voor een uitje met m’n moeder! Dus dat ruimt wel op!

    Heerlijk altijd om dingen af te kunnen strepen!

  • Ik heb er ook zo 10 die ik op kan schrijven.Gelukkig allemaal praktisch uitvoerbaar. Veel speelt zich af rond organiseren rondom huis en tuin; hekje maken, boompjes bestellen en planten, maar ook een boek terugbrengen wat ik heb geleend en dat al weken klaar ligt om terug te brengen. Morgen alvast de makkelijke innen; boekje terugbrengen, iets zoeken dat ik al tijdje kwijt ben en email sturen over een product wat al 6 keer kapot is gegaan.. ik zou zo dagen kunnen vullen. O jee ik vergeet foto’s inplakken/boeken maken sinds mijn middelste zoon (14jaar..) is geboren. Was een voornemen tijdens de corona crisis (maar nu zo warm voor). Ik weet wel dat het fijn is van een lange lijst makkelijk haalbare doelen op een sub lijstje te zetten voor een dagtaak. Fijn om iets af te ronden en voldaan over te voelen. Het moet wel naast de dagelijkse werkzaamheden.

    • Ik meen iets te lezen als ‘het moet wel haalbaar zijn naast alle andere taken en activiteiten die ik al doe’. Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is om haalbare doelen te kiezen en op je dagtakenlijstje te zetten. Anders is de kans groot dat je uiteindelijk teleurgesteld bent, omdat je niet al je taken gedaan hebt. Dan liever 1 taak op je lijstje en 100% uitgevoerd, dan 10 op je lijstje en 8 niet gedaan denk ik. Zoek hier ook je weg in. Zelf overschat ik altijd wat ik in een dag kan doen en onderschat ik wat ik in – bijvoorbeeld – een maand kan doen.

  • Ik heb er ook een paar opgeschreven. Zoals geluidsoverlast van mijn buurman. Hij is oud slecht ter been en ook nog slechthorend. In het verleden is het ook wel gebeurd dat hij ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds laat zijn tv hard aan zet maar als ik hem aansprak was het over. Overdag heb ik hier geen last van. Ik heb hem van het weekend aangesproken. Hij zij dat hij er rekening mee zou houden. Maar ik denk niet dat het goed over gekomen is. Ik merk meer dingen, hij vergeet vaker de portiek deur te sluiten. En lijkt soms niet door te hebben als er tegen hem gepraat wordt. Ik maak mij zorgen om zijn mentale gezondheid. Ik ga morgen de woningstichting bellen om te kijken wat er gedaan kan worden. Verder heb ik ook nog reparaties die in huis gedaan moeten worden dat kan ik ook gelijk doorgeven aan de woonstichting. En ik heb een afspraak gemaakt met een fysiotherapeut omdat de stijfheid in mijn rug weer gaat opspelen omdat ik de Body Balance lessen niet meer kan doen. Ik wil weten of ik bij de rest van mijn gewrichten behalve mijn polsen ook zwakke spieren heb. Dit waren mijn losse eindjes.

    • Mooi lijstje, en je kan er ook gelijk lekker mee aan de slag. Heeft je buurman wellicht familie die voor hem zorgt, maar die het wellicht niet in de gaten hebben (of kunnen / willen accepteren) dat hij evt. achteruit gaat?
      Qua zwakkere spieren, zou zomaar kunnen… Bij rugklachten spelen de romp-spieren (core) heel vaak wel een rol. Waarin dan ook de balans verstoord is.
      Succes!

      • Dankje! Hij heeft een dochter die af en toe langs kwam maar die heb ik al heel lang niet meer gezien. Vandaar dat ik het op deze manier aanpak.

        Sinds ik gestopt ben met de Body Balance vanwege mijn polsen zijn er geleidelijk aan weer oude pijnklachten aan het terug komen. Body Balance was een goede vorm van ontspanning maar hielp ook heel erg bij de pijnklachten. Ik hoop dat de fysiotherapeut, wat hulp kan bieden daarin. De fysiotherapeut waar ik naar toe ga is ook manueel therapeut, psychosomatisch fysiotherapeut, acupuncturist, mindfulness coach en A.C.T coach. Ik denk dat ik daardoor op de juiste plek zit bij hem omdat hij mij kan helpen als de lichamelijke klachten uit het lichaam komen of uit het hoofd. Ben erg benieuwd!

  • De laatste jaren ben ik al flink bezig geweest om met losse eindjes af te rekenen.
    Helaas zijn er ook losse eindjes die niet in mijn vermogen liggen om op te lossen, maar die definitief het einde zijn.
    Misschien is mijn losse eindje in deze om dit eindelijk los te laten en te accepteren dat het nu eenmaal is zoals het is!

    • Misschien wel het aller-lastigste. De losse eindjes waarvan je weet dat je ze zou moeten loslaten. Want hoe werkt dat eigenlijk? Accepteren is onderdeel van de golven in een rouwproces. En met die golven werkt het vaak zo dat ze elkaar opvolgen, maar niet in dezelfde volgorde en vaak komen ze ook nog wel terug. De andere fases in het rouwproces of een crisis zijn: Ontkennen, Onderhandelen / hopen, Frustratie / boosheid / emoties, Acceptatie, Herstel, Veranderen, Leren en Verankeren. Acceptatie is de eerste stap in de groei 🙂

  • Ik heb er een paar opgeschreven.. Waarvan ik er morgen twee ga afhandelen.
    Eén iets kleins (had een prachtige set glazen “verkocht”, maar helaas is er één gesnuffeld 🙈.. Scherven brengen toch geluk?!
    En de andere, die vind ik wat moelijker ..een vriendin van mij wil nog zo graag mijn huisje zien, hoe het nu is.. Maar helaas gaat ze dat meer redden. Dus wil ik foto’s /filmpje maken zodat ik het vrijdag kan laten zien als ik haar bezoek in de hospice.. Ik loop al weken met die gedachten. Nu ga ik het ook gewoon doen.
    Bedankt voor deze mooie bijzondere opdracht.

    Fijne avond allemaal. 😊

  • Ik had zo 10 losse eindjes opgeschreven! Heb besloten om er 5 vanavond en morgen op te lossen, omdat ik morgen een vrije dag heb! Weet zeker dat dit me inderdaad verlichting gaat geven. De gedachten gaan vaak uit naar deze eindjes en dat kost idd energie!

    • Wow. Ik twijfelde, zal ik 5 of tien vragen. Toen ging ik zelf denken en kon er ook makkelijk een zwik opschrijven. En besloot 10.
      Als ik dit zo lees, had ik ook 20 kunnen zeggen 😉

      Wat goed dat je de koe gelijk bij de hoorns vat en ermee aan de slag gaat. Benieuwd hoe dat gaat!

  • Pen
    >