__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"70b71":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2827b":{"name":"Accent Dark","parent":"70b71","lock":{"saturation":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"70b71":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2827b":{"val":"rgb(16, 15, 15)","hsl_parent_dependency":{"h":6,"l":0.06,"s":0.04}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"70b71":{"val":"rgb(51, 190, 127)","hsl":{"h":152,"s":0.57,"l":0.47,"a":1}},"2827b":{"val":"rgb(59, 65, 63)","hsl_parent_dependency":{"h":160,"s":0.04,"l":0.24,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

in dit Bericht:
 

De hele wereld is ontwricht door het corona-virus dat razendsnel steeds meer slachtoffers maakt. En de meeste slachtoffers vallen in de risicogroepen. Dat zijn oude mensen en mensen met chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten. Maar dus ook mensen met een reumatische aandoening. En als je gebruik maakt van medicatie, dan mag je echt wel oppassen! Daarom in dit artikel 7 tips waarmee jij in deze bizarre tijd extra goed voor jezelf kan zorgen.

Ik wil je van harte uitnodigen om je vragen en opmerkingen te plaatsen onder het artikel. Dan doe ik mijn uiterste best om er zo snel mogelijk op te reageren.

De eerste twee tips zijn misschien een beetje inkoppertjes. Daarna zal ik verder gaan met tips die je niet van je arts krijgt en die niet overal te vinden zijn. Deze tips zijn er allemaal op gericht om je immuunsysteem zoveel mogelijk te gaan ondersteunen in een normale werking.

Want als je reuma hebt, is je immuunsysteem opgefokt. Het reageert als het ware overspannen op alles wat een bedreiging zou kunnen zijn. Door die overspannen toestand valt het je eigen lichaam aan. Zoals gewrichten, spieren en pezen. Maar het werkt dan niet meer optimaal tegen echte bedreigingen, zoals een corona-virus.

Deze overspannen reactie van het immuunsysteem kan je zelf (voor een groot deel) resetten. Niet eventjes snel, wel door gewoontes aan te passen. En dat is nu nog belangrijker dan normaal. Nu gaat het er namelijk om dat je immuunsysteem klaar is voor de strijd tegen een potentieel dodelijk virus.

Normaal geef ik tips die ervoor zorgen dat je ‘normale reumaklachten’ afnemen. Nu is het misschien wel van levensbelang om met mijn tips aan de slag te gaan en je leven op vitaliteit te richten.

En als je alle tips doorvoert, kan je al binnen 10 dagen de eerste grote verschillen merken!

Tip 1: Neem contact op met je reumatoloog

De aanpak van artsen verschilt. En zo ook de adviezen die worden gegeven. Deze zijn bovendien per persoon verschillend. De meeste reuma-medicatie remt het immuunsysteem af. Dat zou maken dat je extra vatbaar bent voor een virus zoals Covid-19 (Corona).

Het is echter niet voor iedereen de beste keuze om te stoppen met je medicatie. Want als de reuma opvlamt, zorgt dat er ook voor dat je immuunsysteem niet optimaal werkt.

Het beste advies dat ik hierin kan geven is dan ook neem telefonisch contact op met je huisarts, reumatoloog of reumaconsulent. Ga niet zomaar langs. Ook als je een afspraak in de agenda hebt staan, check even of deze gewoon doorgaat. In de ziekenhuizen zijn namelijk veel aangepaste regels in verband met corona. En veel poli’s zijn gesloten voor niet-spoedeisende afspraken.

Als je jouw arts dan spreekt, vraag ook gelijk wat de risico’s voor je zijn. Is het verstandig om te blijven werken? Of kan je misschien beter thuis blijven om de kans op besmetting te beperken. Ook dit zal van persoon tot persoon verschillen en mede afhankelijk zijn van het risico dat je loopt door het werk dat je doet.

Tip 2: Volg de adviezen op van het RIVM

Op de website van de Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19) staan de richtlijnen en adviezen die voor iedere Nederlander gelden op dit moment. De maatregelen van de overheid gaan onder andere over het beperken van sociale contacten. Er worden ook adviezen gegeven over de basis-hygiëne die nu nog belangrijker zijn dan in ‘normale tijden’.

  • Was je handen
  • Nies aan de binnenkant van je elleboog
  • Schud geen handen
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Blijf binnen als je een lichte verkoudheid hebt en beperk sociale contacten
  • Houd afstand (minimaal zo’n 1,5 meter)

Tip 3: Geef je lichaam de juiste voedingsstoffen

Gezonde voeding is een van de belangrijke factoren voor een goed functionerend immuun-systeem. Eat shit, and you will feel like shit. Maar wat is gezonde voeding. En welke voedingsstoffen heeft je lichaam behoefte aan. Hiervoor hanteer ik altijd het volgende basis advies:

Eet volgens een zo natuurlijk mogelijk voedingspatroon. Denk aan groenten (500 gram per dag), fruit (2-3 stuks per dag), noten (een handje per dag, ongebrand en ongezouten. Pinda’s zijn geen noten), zaden en kruiden en specerijen. Dat kan je aanvullen met duurzaam gevangen vette vis (geen kweekvis), wat schaal- en schelpdieren en af en toe gevogelte. Dit is de basis van een gezond voedingspatroon, wat je immuunsysteem ondersteunt in plaats van (over)belast.

Er zijn een aantal voedingsgroepen die je als reumapatiënt beter kan vermijden:

  • Eet liever geen toegevoegde suikers of suikervervangers (die zitten in bijna alle bewerkte voeding). Suikers activeren je stress-systeem en laten daarmee je immuun-systeem. En dat is nu net wat je niet wilt. Om die reden kan je ook het beste zetmeelrijke voeding zoals aardappelen, rijst, brood en pasta zoveel mogelijk vermijden. Kan je niet zonder? Begraaf het onder een berg van groenten!
  • Vermijd vlees van zoogdieren, zoals rund, varken, paard, lam of geit. In het vlees van zoogdieren zit het suiker Neu5Gc opgeslagen in de moleculen. Neu5Gc is voor mensen een lichaamsvreemde stof. Maar bij het consumeren van vlees of zuivel, komt Neu5Gc ons lichaam binnen en hecht zich aan moleculen in ons lichaam. Het immuunsysteem wordt daardoor geactiveerd, om deze lichaamsvreemde stof er weer uit te schoppen. Laaggradige ontstekingen zijn hiervan het gevolg en die veroorzaken weer vermoeidheidsklachten en vormen de basis voor opvlammingen van de reumatische ontstekingen.
  • Vermijd zuivel. Ik noemde het al vanwege Neu5Gc, maar zuivel (melkproducten) hebben nog meer nadelen. In melkproducten zit het melkeiwit caseïne. Wanneer je melkproducten eet of drinkt, vormt caseïne een laagje over de maag- en darmwand, waardoor andere voedingsstoffen minder goed kunnen worden opgenomen en uiteindelijk tekorten ontstaan. Naast caseïne zit in melk het melksuiker lactose. De darmen van mensen blijken niet goed in staat om lactose te verteren. Daardoor beschadigd de darmwand. Dat zorgt er weer voor dat afvalstoffen door de darmwand heen sijpelen en vrij in het lichaam terecht komen. Hierdoor vlamt het immuunsysteem weer op, waardoor het uiteindelijk overspannen gaat reageren.
  • Vermijd gluten. Gluten zitten in veel graanproducten en daardoor ook in veel geproduceerde voedingsmiddelen. Denk aan brood, pasta, en crackers. Maar ook in pakjes en zakjes kruidenmixen, bliksoepen, snoep, enz. Net zoals lactose, kunnen de darmen van de meeste mensen ook gluten niet goed verteren, wat ook weer van invloed is op de staat van de darmwand en dus uiteindelijk weer aan de basis staat van laaggradige ontstekingen.

Ook als je een zo natuurlijk mogelijk voedingspatroon aanhoudt, is het heel onwaarschijnlijk dat je alle belangrijke vitaminen en mineralen voldoende binnenkrijgt. Daarom raad ik je aan om je immuunsysteem te ondersteunen met de volgende supplementen:

  • Vitamine C, deze is heel belangrijk voor een goede werking van het afweersysteem. Daarnaast beschermt het je lichaam tegen vrije radicalen (die via de beschadigde darmwand in je lichaam terecht komen). Vitamine C haal je onder andere uit groenten en fruit. Een extra hoge dosering zou het immuunsysteem een extra boost geven en veel gezondheidsklachten voorkomen.
  • Vitamine D speelt onder andere een rol bij het in stand houden van de weerstand en een goede werking van de spieren. Vitamine D kan je niet uit voeding halen, maar wordt in de huid gevormd als deze wordt blootgesteld aan direct zonlicht. Je kan je vast voorstellen dat dit tijdens de wintermaanden niet of nauwelijks gebeurt in Nederland. Maar ook in de zomermaanden wordt dit minder en minder, onder andere door beschermende kleding en zonnebrand-cremes.
  • Magnesium is belangrijk voor heel veel lichaamsprocessen. Zo speelt het een rol in de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van spieren. Daarnaast is het nodig voor de energiestofwisseling in het lichaam. Wanneer het lichaam in stress-toestand is (helaas is dat heel erg vaak in de 21ste eeuw), dan verbruiken de hersenen heel veel magnesium, waardoor voor andere processen nauwelijks magnesium overblijft.
  • Omega 3 en 6 visolie zijn enorm belangrijk voor de werking van onze hersenen, zenuwen en ogen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat het immuunsysteem nadat ‘het gevaar is geweken’ ook weer uit kan. Het zorgt er zo voor dat het niet chronisch aan blijft staan en voorkomt dus een ‘overspannen immuunsysteem.
  • Een hoge dosering multivitamine is een goede aanvulling op de dagelijkse voeding en brengt ook de overige vitaminen en mineralen naar een hogere spiegel, waardoor veel lichaamsprocessen makkelijker verlopen.

Tip 4: Blijf in beweging

De fysiotherapie zal waarschijnlijk geen behandelingen meer doen. En ook sportscholen en fitnesscentra zijn nu gesloten. Zelfs mijn Crossfit-box heeft zijn deuren voorlopig gesloten. Nooit gedacht dat dit ooit kon gebeuren. 

Het is nu extra belangrijk om zelf in beweging te komen en blijven. Bewegen kan op verschillende niveau’s en al deze levels hebben voordelen.

  • Rustig bewegen zorgt ervoor dat je lichaam mobiel blijft, denk aan rustig wandelen of fietsen. Op je eigen manier, je eigen tempo. Maar wel meerdere keren per dag. Wanneer je een beetje gaat doorstappen, gaat het bloed sneller stromen, worden spieren sterker en worden hormonen aangemaakt die het immuunsysteem tot bedaren brengen.
  • Intensief bewegen zorgt ervoor dat je spieren sterker worden. De beste vorm is volgens mij functioneel trainen. Dus trainen door bewegingen te doen waar je in je dagelijks leven iets aan hebt. Sterkere spieren zorgen ervoor dat niet al je gewicht op je gewrichten hangt. Je spieren dragen dan je lichaam, waardoor de belasting op je gewrichten afneemt. Dit gaat niet vanzelf! Om dit te bereiken begin je met core-oefeningen. Op YouTube vind je er een heleboel voorbeelden van, die je bovendien gemakkelijk thuis kan doen. Doe dit op je eigen niveau, belast je lichaam zonder het over te belasten. Je zal zien dat na een intensieve training je energie is toegenomen en door de hormonen die dan worden aangemaakt, voel je je een stuk beter. En het zijn deze hormonen die ook tegen je immuunsysteem zeggen dat het rustig aan mag doen.

Stil staan, zitten en liggen geven ook belasting op je lichaam. Ook daarbij zijn spieren gespannen en ontspannen. Door te eenzijdig te belasten krijgen bepaalde spieren een te hoge spanning. Denk aan nekspieren bij computerwerk en bijvoorbeeld de heupbuigers bij zitten. Wissel dus zoveel mogelijk je houdingen af. Want ik ben ervan overtuigd dat te hoge spierspanning een belangrijke oorzaak is van oa. artrose en rug- of nekhernia’s.

Tip 5: Zorg voor ontspanning

Het zijn spannende tijden. Op televisie en sociale media zien we allemaal berichten die gaan over dood en ziekte. Het angstcentrum in ons reptielenbrein (de kern van onze hersenen) reageert hier actief op. Met een stressreactie. Dan komen hormonen vrij in ons lichaam, die het immuunsysteem (weer!) activeren. Chronische stress geeft een chronische belasting van het immuunsysteem. En wat gebeurt er als iets chronisch wordt belast? Dan raakt het overspannen! En een overspannen immuunsysteem hadden we al.

De beste oplossing is misschien ook wel gelijk de moeilijkste. Ga ontspannen. Ontspannen kan op verschillende manieren. Twee vormen van ontspanning zijn belangrijk. 

  1. Ontspanning voor de geest
  2. Ontspanning voor je lichaam

Je kent het misschien wel, je gaat in je bed liggen om te slapen. En juist op dat moment slaat je hoofd op hol. Gedachten gaan alle kanten op, in een tempo wat je nauwelijks kan bijhouden. Daardoor kan je niet slapen.

Misschien heb je het ook weleens als je even op iets moet wachten. Of gewoon even stil zit. En ook als je het niet herkent omdat je altijd bezig bent, denk ik dat het ‘altijd bezig zijn’ voor velen een manier is om die onrust in je hoofd te ontwijken.

Je geest heeft ontspanning nodig. Even geen nieuwe prikkels. Dat kan je op verschillende manieren bereiken. Bijvoorbeeld door een wandeling te maken in de natuur, te mediteren, puzzelen, (moes)tuinieren.

Zorg dat je vol overgave bezig bent. Dat je voelt wat je vasthoudt, hoe je voeten bewegen, de wind door je haar (of langs je hoofd) gaat, de geuren die je ruikt en je hoort hoe de vogeltjes fluiten.

Gebruik al je zintuigen om op te gaan in wat je aan het doen bent. Zonder erover na te denken.

En als je merkt dat je hoofd weer gaat denken, ga hier dan niet mee in gevecht, maar ga met je aandacht naar je andere zintuigen.

Geestelijke ontspanning bereik je niet voor de televisie, social media of netflix! Hierop reageert je angstcentrum namelijk alsof je er zelf bij bent, wat juist voor extra spanning en stress zorgt.

Ook je lichaam heeft ontspanning nodig. In tijden van stress en spanning (zoals een normale dat in de 21ste eeuw, maar zeker tijdens een wereldwijde pandemie) spant je lichaam als vanzelf spieren aan.

Daarom is het goed om dagelijks een ontspanningsoefening te doen, waarbij je vanaf je voeten tot je kruin je spieren ontspant. Zittend in een ontspannen houding, of op je rug liggend in bed.

Door bewust even bij alle spieren stil te staan en te ontspannen, kan je jouw lichaam in een staat van diepe ontspanning brengen waardoor ook je immuunsysteem weer wat meer tot rust komt.

Combineer lichamelijke en geestelijke ontspanning door te mediteren. Mediteren is een manier om geestelijke en lichamelijke ontspanning met elkaar te combineren. Daardoor versterken ze elkaar ook, wat het effect nog groter maakt.

Als je mediteren (nog) niet gewed bent, kan je beginnen met zoeken naar geleide meditaties op bijvoorbeeld Youtube. Beginnen met mediteren kan je het beste doen in een rustige ruimte, waarin je niet gestoord wordt. Een koptelefoon vind ik zelf altijd prettig.

Mediteren kan in een moeilijke houding op een oncomfortabel kussentje op de koude vloer. Maar bijvoorbeeld ook zittend in een comfortabele stoel of liggend in je bed.

Tip 6: Focus op positiviteit

Er is een virus dat de samenleving zoals we die kennen op dit moment volledig lamlegt. Er worden mensen ziek en er overlijden ook mensen. Dit is allemaal heel erg pijnlijk en beangstigend.

En daar omheen zijn er ook allemaal positieve zaken in ieders leven. Het is bij ons thuis op dit moment bijvoorbeeld erg gezellig, met de kinderen die schoolwerk doen als ik aan het werk ben. Ik ben als ouder nog nooit zo betrokken geweest bij het schoolwerk van de kinderen, als op dit moment.

We hebben meer tijd voor elkaar, voor spelletjes en mooie gesprekken. Het is vandaag en gisteren heerlijk weer, we kunnen lekker naar buiten. Wandelen of fietsen met de hond. Daarbij zorgen wij ervoor dat we zo min mogelijk contact maken met anderen, om eventuele overdracht te vermijden. 

Ik zie hele mooie acties van individuele mensen, die nu bijvoorbeeld zwakkere mensen helpen met boodschappen doen, of bijspringen in de zorg op een manier die bij hen past.

Een positieve basishouding ziet kansen, waar een negatieve basishouding bedreigingen opmerkt. En bij bedreigingen, wordt je immuunsysteem geactiveerd.

Dus als je basishouding negatief is, is de kans groot dat je daarmee ook je immuunsysteem weer overspannen maakt.

Positiviteit kan je trainen! Hieronder vind je een aantal simpele oefeningen voor meer positiviteit, die samen een wereld van verschil maken:

  • Eindig de dag met een schrift waarin je 10 dingen opschrijft waarvoor je die dag dankbaar bent
  • Begin de dag positief. Niet met sociale media of het ochtendjournaal, maar lees bijvoorbeeld wat je de avond tevoren hebt opgeschreven om dankbaar voor te zijn.
  • Mediteer dagelijks (ja, ook hiervoor helpt meditatie)
  • Vergelijk jezelf en jouw leven niet met dat van anderen. Vergelijk jezelf met jezelf. Doe wat jij graag wilt doen.
  • Maak affirmaties en zeg die regelmatig hardop. Bijvoorbeeld voor de spiegel in de badkamer. Een affirmatie is een positieve, bekrachtigende zin die jou vertelt wie je bent of wilt zijn. Een affirmatie die ikzelf vaak zeg is:

‘Ik ben een onafhankelijke, daadkrachtige en inspirerende man. Ik ben er trots op dat ik dagelijks mijn bijdrage lever aan meer vitaliteit en gezondheid onder mensen met reumatische aandoeningen, op een manier die past in mijn leven.’

Tip 7: Blijf in contact met je sociale netwerk

We moeten sociale contacten zoveel mogelijk vermijden. Geen groepen mensen opzoeken en fysiek minimaal 1,5 meter afstand houden. 

En dit is het moment om te zeggen ‘gelukkig leven we in de 21ste eeuw’. Waarom? Omdat echt contact maken, zonder fysiek bij elkaar in de buurt te zijn, makkelijker is dan ooit.

Via sociale media, telefoon, skype en een leger aan apps blijf je gemakkelijk in contact met familie, vrienden, collega’s. Met wie je maar wil!

Maak daar gebruik van. Zorg dat je contact houdt met de mensen die jou energie geven. Waarmee jij kan praten over de dingen die jij belangrijk vindt. De mensen die jou motiveren om iedere dag het beste uit jezelf te halen.

Zonder fysiek contact, maar op energetisch niveau kan je helemaal op elkaar afstemmen.

En vergeet ook de mensen in je thuisomgeving niet. Geniet van de extra tijd die je eventueel samen hebt. Maak er zoveel mogelijk quality time van.

Ben je in normale omstandigheden al eenzaam? Dan kan ik me voorstellen dat dit in tijden zoals deze nog erger is dan anders.

Er zijn op dit moment heel veel initiatieven om online contact te maken met allerlei mensen. Ga het aan! Maak contact, leer nieuwe mensen kennen. Bijvoorbeeld door lid te worden van groepen op facebook, met mensen met dezelfde interesses als jij. 

Word ook lid van de Reuma Reset Community, waar ik ook regelmatig contact maak met de leden van de groep.

Bonus tip: Draag bij op een manier die bij je past

De basis van een fit en vitaal leven is het gevoel van zingeving of voldoening. Het gevoel dat je een bijdrage kan leveren. Voor iedereen is zingeving iets anders en het bevindt zich op de kruising van passie, dingen waar je goed in bent en plezier. 

Ik wil graag mijn bijdrage leveren aan mensen met een reumatische aandoening. Ik irriteer me eraan dat er vanuit de reguliere gezondheidszorg totaal geen bruikbare tips en adviezen komen om deze kwetsbare doelgroep te ondersteunen in deze lastige tijd.

En dat terwijl er zoveel bekend is over het bevorderen van gezondheid en vitaliteit. Inmiddels blijkt uit steeds meer onderzoeken dat juist het bevorderen van gezondheid en vitaliteit ervoor zorgt dat reuma uit levens verdwijnt. Dat het immuunsysteem haar normale taak weer oppakt en kan uitvoeren, zonder in overspannen toestand te raken.

Komende weken zal ik nog op veel manieren mijn bijdrage gaan leveren, juist voor deze doelgroep. Ik ben gepassioneerd over gezondheid, vind het heel erg fijn om mensen te kunnen inspireren en ben handig op het internet. Daar ligt mijn kruising van zingeving.

Hoe kan jij iedere dag iets bijdragen? Door (contactloos) boodschappen te doen voor ouderen? Of misschien een virtuele kop koffie voor eenzame mensen via Zoom?

En misschien kan je wel heel laagdrempelig beweeglessen aanbieden via facebook-live.

Gisteren zag ik dat de wasserijen van ziekenhuizen ook hulp vragen, om alle was tijdig weer klaar te hebben voor de ziekenhuizen.

De mogelijkheden om nu een bijdrage te leveren zijn eindeloos! En voor iedereen op een manier die past bij zijn of haar eigen leven!

About the author 

Sander | Reuma Reset Methode

In 2007 na lang zoeken naar een oorzaak van vele klachten, gediagnostiseerd met Reumatoïde Artritis. In 2014 ondanks alle medicatie de verwachting om binnen een jaar in een rolstoel te belanden. Nu, 2020, al 5 jaar vrij van klachten en medicatie. Recreatief crossfit-atleet (wel fanatiek!), hardloper, vader van drie en inspirator van mensen met een reumatische aandoening. Reuma is heel vaak omkeerbaar. Om dat bereikbaar te maken, bedacht ik de Reuma Reset Methode. Wil je me ontmoeten? Grote kans dat je me aantreft op het strand bij Dishoek.

  • Heb je ook een tip hoe die versterkende oefeningen af te wisselen met rust? Ik merk dat als ik allerlei oefeningen heb gedaan, mijn gewrichten daarna toch vaak wat dikker worden. Moet je daar doorheen en die oefeningen dagelijks doen of wachten tot het vocht weer weg is?

    • Hey Esther, het is erg lastig inschatten vanaf hier waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Maar als ik het zo lees, zou ik kiezen om in de eerste instantie minder intensief te trainen en het te houden bij wandelen / fietsen. Als je zover bent dat je twee keer per dag een half uur kan wandelen, zonder extra klachten, kan je heel voorzichtig gaan proberen om ook krachttraining op te pakken. Maar dan echt heel voorzichtig. Je voelt over het algemeen zelf prima waaraan je lichaam behoefte heeft. Alleen ernaar luisteren…

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >